Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Lad os tale om kon­torsorg og hjem­me­ar­bej­de

For bare få år siden var alt som det plejede. Men plejer er som bekendt død.

Husker du de gode gamle dage? Langt de fleste mødte ind på kontoret mandag morgen, arbejdede igennem dagen med fysiske møder, kolleger, frokoster, snak over vandkøleren og kørte frem og tilbage til kontoret – hver dag til fredag.

Dengang var der allerede tegn på mindre ’pendler-tolerance’, både i undersøgelser og historier fra virksomhederne. Kandidaterne ville have mindre pendler-tid og blev mere kræsne med, hvor langt borte jobbet lå, men det var så også det. Hjemmearbejde kunne generelt forekomme, hvis der nu var en anledning til det. Givet, nogle var allerede ’fleksible’ men det generelle billede var præcis, som når man tjekkede ind på fabrikken i 50’erne, på trods af den teknologiske udvikling, som for længst havde muliggjort hjemmearbejde.

Med Covid kom hjemmearbejde på agendaen

Nød er moderen til al opfindelse, som man siger, og den nød var Covid. Pludselig blev alle virksomheder tvunget til at forholde og tilpasse sig til hjemmearbejde. De fleste blev overrasket over hvor let det egentlig gik og hvor produktive deres medarbejdere faktisk var hjemmefra. Al videnskabeligt data viser i øvrigt (også før Covid) at folk der arbejder hjemme, generelt arbejder flere timer, er mere uforstyrrede og mere fokuserede og generelt mere produktive.

Mange opdagede at de altså ikke behøvede at fysisk se medarbejderen sidde på sin plads og arbejde for at de rent faktisk arbejdede. Dog udfordrede det mange gamle vaner, såsom kontrol(behov), kultur, social omgang og samspil.

Generelt opfattes hjemmearbejde positivt af langt de fleste, og 90% ønsker da også hjemmearbejde i et eller andet omfang (dvs. 1-5 dage), hvor godt 2 ud af 3 anser at 1-3 dage er optimalt. Men hjemmearbejde kan også betyde stress, pres og isolationsfølelse, det sidste af hvilket 1 ud af 3 faktisk føler. Det betyder også, at der er to sider af hjemmearbejde-mønten, og det stiller krav både til ledere, teams og kultur at praktisere nuværende ledelse, kommunikere og sørge for at ingen føler sig overset eller unødigt stresset – også selvom man ikke kan se dem fysisk i lokalet.

Hjemmearbejde er blevet et konkurrenceparameter

I denne tid er der mere konkurrence om talenterne end set i godt 15 år, og det mærkes. Hjemmearbejde er blevet et konkurrenceparameter. 90% ønsker hjemmearbejde, og 45% har angivet at muligheden for hjemmearbejde, har fået dem til at blive længere i deres nuværende job. Derudover anser over 1 ud af 3, at hjemmearbejde er et af de vigtigste parametre, når man overvejer nye jobmuligheder. Over 8 ud af 10 anser work-life balance, fleksibilitet og hjemmearbejde som vigtigt og vi kan se at det er en generelt stigende trend gennem de store undersøgelser vi har lavet gennem de sidste syv år.

Vi har undersøgt dette nærmere. De virksomheder, vi taler med, er generelt indforstået med at hjemmearbejde er vigtigt, og store internationale studier har også vist at virksomheder, der insisterer på at alle medarbejdere dukker op på kontoret hver dag i ugen står til at miste ca. 83% af alle medarbejdere indenfor 12 måneder. Det er med andre ord ikke bare noget en virksomhed kan foretrække, men mere en nødvendighed. Når vi så samtidig ser at mere end 6 ud af 10 anser kontoret som værende ’gammeldags’ og 8 ud af 10 anser at corona stadig vil ændre måden, vi arbejder på, er det klart at det kræver handling.

Under 10% nævner hjemmearbejde i stillingsopslag

Når jeg forelæser, stiller jeg ofte deltagerne et spørgsmål efter ovenstående data er præsenteret. Spørgsmålet er: ’Med ovenstående i mente, hvor mange % af de mange hundrede it-annoncer på Computerworld it-jobbank har nævnt ord som ’hjemmearbejde’ ’worklife balance’, ’remote’, ’fleksibilitet’ eller ’work-life’, om man synes en ’–’ er vigtig.

Svarene varierer, dog er der nogen, der lugter lunten og gætter lavt, og siger ned til 10%, men de fleste vælger at lægge sig mellem 40%-80%. I en ideel verden, ville det antageligt være et rimeligt leje. Virkeligheden er chokerende 5%-8%, hvilket betyder at mange vælger at smide et klokkeklart, efterspurgt og attraktivt gode ud ad vinduet i den knivskarpe konkurrence om de bedste it talenter.

Hvorfor tøver virksomhederne så? Der er mange forklaringer og holdninger. Nogle offentlige organisationer kan eksempelvis lovmæssigt ikke skrive ’hjemmearbejde’ i annoncer endnu, da det korrekte ansvar og facilitetskrav ift. hjemmearbejde endnu ikke er afgjort. Men den altoverskyggende grund vi har hørt, er at ’man er bange for at sende et signal’ eller ’få den forkerte type af ansøger’.

De omstillingsparate og kontorsorgen

Hvad betyder det så? Som jeg ser det, betyder det at der generelt er to typer af virksomheder/kulturer/ledere, med et spektrum imellem.

Den ene er dem, der åbenøjet og lige på har set forandringen og taget den til sig. De har lavet faste politikker, skilter åbenlyst med hjemmearbejde og sørger for at deres ledere er med om bord med forandringsledelse og hvad dertil følger. De kan se ideen, produktiviteten og arbejdsglæden og går åbent efter fordelene i det.

Den anden er dem, der er blevet modvilligt trukket og slæbt til truget, og tvunget til at tage en lille slurk hjemmearbejde under Covid. Det er dem, der lider af kontorsorgen. De savner de gamle dage, hvor de kunne se, hvem der blev lidt længere på sin plads, hvem der virkede flittig og ihærdig. Hvor de havde præcis kontrol med hvad folk lavede hvornår, og kunne styre slagets gang, og naturligvis have en super god kultur på kontoret, hvor man havde det godt sammen socialt og var en enhed, som de selv ville formulere det.

Nu sidder de og kigger ind i en virkelighed, hvor de foretrækker kandidater, der gerne vil ind på kontoret og sidde, være en del af den gode sociale kultur, lettere kan ledes (og kontrolleres, naturligvis). De lider med andre ord af galoperende ’kontorsorg’, hvor de savner tiden før Pandoras æske blev åbnet og gerne vil tilbage til det ’normale’. Det betyder så at man arbejder med damage-control i stedet, og slæber med fødderne i forhold til det nye og passer på hvilke signaler man sender. Hvilket sandsynligvis heller ikke hjælper på deres fastholdelse af medarbejdere.

Man ofrer gerne alle fakta om at medarbejdere arbejder flere timer hjemme, mere fokuseret og uforstyrret osv. ved at snakke om kultur og sparring mv. men oftest er det, givet, min antagelse, at det er et kontrolbehov og en sikker rutine man kender, som ligger til grund for ’kontorsorgen’.

I naturen er det altid den art, der er mest omstillingsparat og adaptiv, der vinder. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om også gælder i virksomhedernes verden og konkurrencen om de bedste it-kandidater. Ovenstående to ’yderpunkter’ er naturligvis lidt af et spektrum, hvor I så selv kan plotte ind, hvor I mener, I sidder.

Hvad er konklusionen?

Min opfordring er nok at I ser indad, og ser hvad det rent faktisk er, der gør at I sørger over jeres fine kontor og alle de fordele det gav, dengang folk dukkede op hver eneste dag for at arbejde. Givetvis er der fordele og ulemper ved både det ene og det andet, men skriften er på væggen, og de to er generelt set ikke hinanden lige. Fremtiden tilhører dem, der kan tilpasse sig, ikke fordi de er tvunget, men fordi de kan se ideen og aktivt, åbenøjet tør gå ind og konfrontere de nye udfordringer og muligheder, denne form for hybrid-arbejde skaber.

En helt separat artikel kræves om de mange forskellige udfordringer og muligheder i forhold til hjemmearbejde, for der er mange ting man skal forholde sig til i en sådan ændring. Herfra skal i hvert fald lyde en opfordring til at gøre op med sig selv som virksomhed, hvad man vil, hvad der giver mening, og turde tage springet som virksomhed – på godt og ondt – ud i noget nyt. Slib saven, udfordre konventionerne og tør at have tillid til at folk gør hvad de skal, også hvis du ikke kan se dem fysisk på kontoret.

Tillid er nemlig så fundamentalt, at hvis ikke man har tillid til, at en medarbejder udfører sit arbejde, når man ikke kan se dem, ja, så skal man ikke samarbejde med vedkommende. Tillid er en forudsætning for samarbejde, og en virksomhed/leder mv. som ikke stoler på sine medarbejdere, har enorme udfordringer. Kontrol som koncept er forførende enkelt, men hvis en leder kan sit håndværk, kan man stadig se underperformance over tid, og gennem god kontakt med sine medarbejdere også klare distanceledelsen, selvom det er en omstilling. Hvis man antager at tilliden er der, er opgaven for ledelsen i stedet for at skabe tryghed hos medarbejderne, og det kræver mere kommunikation – også på distancen – og nuværende ledelse, hvor man stadig giver sin tid, selvom man ikke kan være fysisk nærværende.

Jeg håber over de næste måneder at se flere virksomheder, der kommer over kontorsorgen og dykker ind i den favre nye verden og dens muligheder og udfordringer.

Om Christian Brahe

Christian Brahe er Teamleder i Computerworld it-jobbank. Data citeret er primært baseret på Computerworld it-jobbanks 2021 undersøgelse om fremtidens it-arbejdsplads blandt it-folk med over 2.500 besvarelser.

Ønsker du yderligere information og vil dy høre mere om mulighederne for foredrag, så kan du kontakte Christian Brahe direkte ved at klikke på nedenstående knap. 

Send mail

Hvem er Computerworld it-jobbank?

Computerworld it-jobbank er Danmarks førende karrieresite for it-folk. Vi er virksomheders foretrukne rekrutteringspartner og stedet, hvor it-kandidater finder drømmejobbet.

Læs mere om Computerworld it-jobbank
Kontaktinfo:

Computerworld it-jobbank

Carl Jacobsens Vej 29-31

2500 Valby

https://www.it-jobbank.dk/

Unge it-talenter har fokus på psykisk ar­bejds­mil­jø

Ny undersøgelse viser, at især unge anser et godt psykisk arbejdsmiljø og god work-life balance som vigtigt. Det er vigtigt for arbejdsgivere mener vi

At købe erfaring kan være spild af penge

I en menneskealder har vi rekrutteret ud fra et Curriculum Vitae, som groft oversat betyder ”livsforløb”.

Fra HR til IT – der er slet ikke så langt

Man kan sagtens ende som IT-projektleder, selvom man starter i en helt anden rolle i virksomheden.

Ny rapport: Stigende ledelsestilfredshed

Ledere har været nødsaget til at lede på en ny måde under pandemien, og det gælder også ledere af danske it-professionelle.

Hjemmearbejde på godt og ondt

Hjemmearbejde – medaljen vi har vundet hvad enten vi vil det eller ej, har både en for- og bagside.

It-rekruttering i 2022 fra et lederperspektiv

2021 har på mange måder været et vildt år, og det ser ikke ud til at 2022 bliver anderledes!

Deltag i årets store undersøgelse blandt it-professionelle - og vind lækre præmier!

Har Corona rykket på arbejdsglæden og måden du arbejder på? Og hvordan ser du fremtidens arbejdsplads?

Udnyt at virk­som­he­der­ne re­k­rut­te­rer it-kan­di­da­ter som aldrig før

De danske virksomheder holder sig ikke tilbage når det handler om at tiltrække nye it-folk - og det er helt legitimt at overvåge jobmarkedet!

Udnyt at virk­som­he­der­ne re­k­rut­te­rer it-kan­di­da­ter som aldrig før

Corona eller ej – danske virksomheder holder sig ikke tilbage når det handler om at tiltrække nye it-folk.

Overvåg jobmarkedet - også selvom du ikke er jobsøgende!

Vi har en god nyhed, som vi hos Computerworld it-jobbank gerne vil dele med dig.

Trods Corona: Virksomhederne rekrutterer som aldrig før – overvåger du jobmarkedet?

Jobmarkedet var i en kort periode sidste år, naturligt nok, ramt at usikkerhed pga. Corona, men nu er der for alvor kommet gang i hjulene igen.

Webinar: Tiltrækning og fastholdelse af IT-kandidater i det offentlige

Computerworld it-jobbank inviterer til webinar målrettet det offentlige omkring tiltrækning og fastholdelse af IT-kandidater.

Det er nye og spændende tider på it-jobmarkedet…

Der er sket noget spændende på it-jobmarkedet, og vi kan lige så godt gå direkte til sagen.

Business as usual? Sådan klarer RUC re­k­rut­te­rin­gen under cor­ona­kri­sen

Roskilde Universitet har, som alle andre, skulle omstille sig til en anden og forhåbentlig midlertidig virkelighed efter coronavirussens indtog.

Midt i en coronatid - Lærke Johansson starter nyt job 1. april

1. april har Lærke Johansson officielt første arbejdsdag hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, men alt er ikke helt som normalt pga. coronavirussen

Masser af X-Factor: Mød Emil Wismann, den syngende softwareudvikler fra Danfoss

21-årige Emil Wismann toner lige nu hver fredag frem i bedste sendetid i X-Factor. Men til hverdag er det helt andre talenter Emil bringer i spil.

Lauras første år som konsulent i it-branchen: Jeg har bl.a. arbejdet for Nordea & Mercedes

28-årige Laura Jürgensen har valgt en karriere indenfor it. Nærmere bestemt hos den danske del af det globale it-konsulenthus Capgemini.

Det efterspørger virksomhederne: Her er de 10 mest populære kodesprog

Vi har undersøgt indholdet i over 6.700 jobannoncer på it-jobbank. Her kan du se top 10, men også hvordan efterspørgslen på kodesprog har ændret sig

Her er de 4 vigtigste forhold: Det betyder mest for it-folk i ansættelsesprocessen

Ansættelsesprocessen er en vigtig del af din virksomheds employer branding – det er her, den rette kandidat skal tiltrækkes.

1.400 it-folk uddyber: Det betyder en god work-life balance

Work-life balance er vigtig i et moderne arbejdsliv, og det er også noget af det, der skaber arbejdsglæde for it-folk.

Ved du, hvad der kan få it-folk til at skifte job? Vi giver dig svarene!

Rekruttering af it-folk kan være en udfordrende disciplin, men en ny mini-survey viser, hvad der er vigtigt, når du skal tiltrække kandidaterne.

Danske it-professionelle tjekker også jobopslag i sommerferien

Sommeren er skudt i gang. Det betyder at mange danskere snart går på en velfortjent sommerferie. Men i modsætning til før, så holder vi ikke helt fri.

4 gode råd: Her er de vigtigste ting for kandidaterne når de søger job!

Sommerferien rykker tættere på, og lige nu er det helt rigtige tidspunkt, hvis du skal ud og finde nye it-medarbejdere. Men hvordan tiltrækker du dem?

Lander du jobbet som andre it-folk?

De forventninger, it-folk har til jobsøgningsmedier, står ikke mål med virkeligheden.

Spritny rapport af Danmarks it-folk: Du risikerer at miste halvdelen af din it-afdeling

I HR er det altid et spørgsmål, hvordan de bedste it-folk tiltrækkes – ikke mindst, fordi rekrutteringen af dem er ren krigsførelse.

Sådan opbygger du en talent pipeline

I takt med, at det bliver sværere at rekruttere it-folk, øges behovet for at at opbygge relationer til kandidaterne – også før du får behov for dem.

Også rekruttering bliver mere digital og social: ”SocialMedia Boost har enormt potentiale”

Det er svært at ramme it-profiler, og det skaber efterspørgsel på databaseret jobannoncering, der gør netop dét. Derfor lanceres SocialMedia Boost.

Opskriften på den gode jobannonce

Vi husker kun 10% af, hvad vi læser. Derfor er det vigtigt, at din jobannonce skiller sig ud, hvis du vil tiltrække den rigtige it-kandidat.

Kan du skaffe it-kandidater, når du ikke er Google, Microsoft eller LEGO?

Vi stod pludselig i en situation, hvor det var rigtig svært at skære kandidater fra.

Danske Bank, LEGO og Systematic: Aarhus skal være epicenter for it-talenter

Destination AARhus er en realitet. En fælles udfordring blandt 13 aarhusianske virksomheder har fået dem til at slå pjalterne sammen.

Tre nemme måder at søge it-job på

Danske virksomheder leder med lys og lygte efter it-folk, og de søger ofte i vores CV-database for at finde nye medarbejdere.

Du skal gøre dig umage, når du skal tiltrække it-folk

Det er afgørende, at du formår at udforme en god jobannonce, når du skal gøre din virksomhed attraktiv over for potentielle it-kandidater.

Fire ud af fem it-folk er åbne over for nyt job

Mere end 2.000 danske it-folk har deltaget i it-jobbanks undersøgelse. Fire ud af fem er villige til at skifte job.

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg

CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?