Hvor længe holder du fast i fastnettelefonen?

Erhvervslivet satser på mobiltelefoni for at udnytte medarbejdernes arbejdskraft bedre, og det får flere virksomheder til at skrotte fastnettelefonen.

Artikel top billede

Læs også: Fastnettelefonen er en sejlivet fætter

På de fleste kontorarbejdspladser er fastnettelefonen lige så almindelig på et skrivebord som arkitektlampen. Men noget tyder på, at fremtidens skrivebord må undvære den.

Det mener blandt andre direktør Torben Rune fra virksomheden Netplan, som rådgiver virksomheder om deres valg af teleløsninger.

"For tre-fire år siden var det meget almindeligt, at man stillede fastnet- og mobiltelefon til rådighed for de mest mobile brugere. De medarbejdere, der ikke var så mobile, fik kun fastnettelefon."

"I dag er tendensen helt klart, at du kun får én telefon, og det er i de fleste tilfælde en mobiltelefon," siger Torben Rune.

Kun én telefon per medarbejder

Firmaet Devoteam rådgiver ligeledes virksomheder om deres valg af blandt andet telefoni, og her bekræfter teknologichef Asger Villund tendensen.

"Virksomhederne bedømmer, hvem der har en mobiltelefon i dag, og hvis medarbejderen alligevel bruger mobilen det meste af tiden, får den ansatte kun en mobiltelefon fremover," fortæller Asger Villund.

Analysefirmaet Aalund foretog i sommer en undersøgelse af det danske erhvervsmarked, og her vurderede firmaet, at andelen af virksomheder med fastnettelefon faldt fra 84 procent i 2009 til 77 procent i år.

"Når du bliver tildelt en mobiltelefon, er behovet for en fastnettelefon faktisk væk. Den smule komfort, som en fastnettelefon eventuelt vil give dig, er virksomhederne ikke villige at betale," forklarer Torben Rune om tendensen.

Læs også: Fastnettelefonen er en sejlivet fætter

Billigst med mobiltelefoni

Læs også: Fastnettelefonen er en sejlivet fætter

Ifølge Asger Villund fra Devoteam er det ofte meget nemt for et firma at skifte over til ren mobiltelefoni.

"De fleste medarbejdere har i forvejen en mobiltelefon og har det godt med at bruge den, og så er det oplagt at gå over til ren mobiltelefoni," siger Asger Villund.

Tendensen, som undersøgelsen fra Aalund fremhæver, viser sig også i TDC's seneste halvårsregnskab. Her fremgår det, at antallet af erhvervskunder med fastnettelefon faldt med ni procent fra andet kvartal sidste år til samme periode i år.

Samtidig steg antallet af erhvervskunder med mobiltelefoner lidt over to procent.

En af årsagerne til udviklingen er ifølge både Torben Rune og Asger Villund, at mobiltelefoni er den billigste løsning for mange.

"I gennemsnit tror jeg, at de to priskurver for fastnettelefoni og mobiltelefoni krydsede hinanden for tre til fire år siden, og i dag vil det i langt de fleste tilfælde være billigst, målt på omkostninger, at skifte et telefonanlæg med faste apparater ud med en ren mobilløsning," fortæller Asger Villund.

Selv om minutpriserne er lavere ved mobiltelefoni, er der et enkelt men, som er værd at være opmærksom på, påpeger Torben Rune:

"Man skal indregne, at man skal udskifte mobiltelefonen med jævne mellemrum," siger han og tilføjer, at erhvervsmobilen skal skiftes hver 18. til hver 24. måned.

Læs også: Fastnettelefonen er en sejlivet fætter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S