ITIL bliver pligtstof i det offentlige

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Som led i bestræbelserne på at forbedre og effektivisere brugen af it i den offentlige sektor lægges der nu op til, at man her skal forpligtes til at bruge ITIL-standarden til at få styr på processerne.

Beslutningsgrundlaget er klart. På baggrund af en omfattende foranalyse ventes Statens it-råd i slutningen af marts at komme med en håndfast anbefaling af, at offentlige organisationer indfører den internationale ITIL standard for at effektivisere deres it-afdelinger.
Baggrunden er, at afhængigheden af it er øget, hvilket giver en større sårbarhed, ligesom de store og sammenhængende it-systemer bliver stadig mere komplekse. Som konsekvens heraf anbefales offentlige organisationer at standardisere og dokumentere deres service management af it-processer og ydelser baseret på ITIL. ITIL er bedste bud på best practice på området.
Sådan lyder det i indstillingen til rådet, der bidrager med initiativer til regeringens it-politik. Den kommer fra Statens it-forum, et udvalg under rådet der drøfter og behandler tværgående it-problemstillinger, og den bakkes op af it-chefer fra alle ministerområder.
- Vi forventer, der kommer en anbefaling fra Statens it-råd om at få implementeret ITIL-processer, siger chefkonsulent i Videnskabsministeriet Poul Bernt Jensen, projektleder for arbejdsgruppen, der med bistand fra eksterne konsulenter har lavet forundersøgelsen.

Ud over indstillingen til rådet udsendes en anbefaling og vejledning om indførelse af ITIL med henblik på at sikre mere velfungerende it-funktioner - som en katalysator for at komme videre. Også KL og Amtsrådsforeningen er kontaktet i ITIL-sammenhæng.
- I staten er man begyndt at tænke i koncern-it-baner; det breder sig som ringe i vandet. Kommunerne lægges sammen. Vi får større enheder hele vejen rundt, hvilket skærper behovet for bedre processer. Men det er også en større ressourceindsats at indføre ITIL, og man skal op over 500 arbejdspladser i organisationen for at få glæde af det, siger Poul Bernt Jensen.
I forbindelse med ITIL-foranalysen har Rambøll Management og ITIL-ekspert Christian F. Nissen sammen med Videnskabsministeriet gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de statslige it-organisationer. Blandt de 20 besvarelser har halvdelen overhovedet ikke beskæftiget sig med ITIL eller andre best practices på it-området. Kun 16 procent har ‘i høj grad' anvendt ITIL eller andre metoder.
Tre organisationer har angivet et omtrentligt udgiftsniveau for implementering af ITIL. Det spænder fra 500.000 kroner til 1,35 millioner kroner. Blandt de hyppigst nævnte barrierer for ITIL-implementering nævnes for få ressourcer i organisationen og modstand fra it-medarbejderne.

Boks:
Information Technology Infrastructure Library
ITIL er den bredest anerkendte samling af retningslinjer og best practices for it-processer. Den blev udviklet af den britiske regering for 20 år siden og opdateres konstant. ITIL er den gode måde at tilrettelægge it-rutiner på, så de er gennemprøvede, målbare og tilgængelige for evaluering.
I starten af 1990'erne blev ITIL blåstemplet som international de facto-standard for service management - i regi af It Service Management Forum (itSMF), en uafhængig organisation, som har det praktiske ansvar for den videre udvikling. ITIL har været udgangspunkt for en officiel britisk standard, BS15000, og en international standardisering er på vej (ISO 20000). ITIL har også dannet udgangspunkt for flere leverandørers egne initiativer inden for service management, eksempelvis Microsoft Operations Framework (MOF) og HP's IT Service Management (ITSM).
I Danmark har ITIL vundet indpas mange steder, især blandt større virksomheder og organisationer som Post Danmark og Nationalbanken. De færreste lader sig certificere, men bruger ITIL som pejlemærke for kvalitet og målbarhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere