Via Skype og mail holder ejeren af www.autoparts24.eu, Markus Priess, kontakt med samarbejdspartnere i Tyskland, Polen og Sverige.

Otte millioner reservedele styres fra bærbart en-mands-kontor

Med Europas største reservedels-database er Autoparts24 klar til at sælge gearkasser og blinklys til europæiske bilister.

"Jeg har haft egen virksomhed med mange medarbejdere og store lagre. Nu går jeg den anden vej med at have mit kontor i min bærbare computer."

Markus Priess har mere end 20 års erfaring fra reservedels-branchen. Den erfaring har han brugt til at opbygge, hvad han kalder Europas største database over reservedele til biler.

For omkring 10 år siden fik Markus Priess ideen til en paneuropæisk database, der indeholder oplysninger om alle bilers reservedele og oplysninger om, hvor man kan købe reservedelene.
 
Markus Priess fik ikke gjort så meget ved ideen, da han havde travlt med sin traditionelle reservedelsvirksomhed med stort lager og op til 20 ansatte.

Database med otte millioner reservedele
Men ideen rumsterede videre, og for små fem år siden gik han i samarbejde med en tysk programmør i gang med at opbygge databasen og et tilhørende website.

"Den er bygget helt fra bunden. De forskellige europæiske lande og brancher anvender forskellige systemer, så vi skulle være i stand til at konvertere fra forskellige systemer i eksempelvis Tyskland, Sverige og Danmark og samle oplysningerne ét sted," forklarer Markus Priess. 

Resultatet er www.autoparts24.eu, hvor bilister fra hele Europa kan vælge og vrage mellem otte millioner reservedele til biler. Websitet gik live i april sidste år. 

I stedet for at have en kæmpestor lagerhal og mange ansatte styrer Markus Priess nu webshoppen fra sit enmandskontor. Håndtering og forsendelse af reservedelene sker i samarbejde med partnere.

Samarbejdspartnere leverer data
Gennem sine mange år i branchen har Markus  Priess opbygget et godt branchenetværk, og det har han udnyttet til at få tilknyttet omkring 70 reservedelsforhandlere til autoparts24.eu.

"Jeg kender dem, og vi taler det samme faglige sprog. Vi har cirka 70 samarbejdspartnere nu og er i gang med at etablere samarbejde i Sverige. Her kommer der for tiden cirka fem nye reservedelsvirksomheder til om ugen," siger Markus Priess.

Det er gratis for virksomhederne at blive tilsluttet autoparts24.eu. Markus Priess betaler for den nødvendige udvikling, da det var den nemmeste måde at få samarbejdspartnerne med på ideen.

"Til gengæld opkræver vi kunderne et gebyr for vores arbejde med at finde og sørge for transport af reseervedelene," siger Markus Priess.

Besværlig udviklingsproces
Ud over databasen og websitet har autoparts24.eu også indbygget et logistik-system for at give kunderne en god service med mulighed for at følge reservedelens vej gennem Europa.
 
"De fleste tyske reservedelsforhandlere i Tyskland har eksempelvis ikke nogen idé om, hvordan de skal sende til Danmark. Vi sørger for al transport. Ved reservedele op til 70 kilo anvender vi UPS. Der får kunden automatisk statusmeddeleser tilsendt om, hvor pakken er, og om der er eventuelle forsinkelser. Vi anvender også Post Sverige. De sender til Lübeck, hvor vi så har kontakter, der sørger for den videre transport med statusmeddelelser til kunden," fortæller Markus Priess.

Han lægger ikke skjul på, at det har været besværligt at opbygge systemet.

"Vi havde mange startproblemer med infrastruktur og med at få styr på logistikken. Der var meget learning by doing. Databasen og logistiksystemet var ekstremt svært og tidskrævende, men nu er det klar. Nu kan vi begynde at markedsføre det," siger Markus Priess.

Markedsføringen af autoparts24.eu har Markus Priess nemlig ikke hidtil ofret meget tid på, men det skal ske i løbet af det næste halve år.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)