Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.
Gode råd ved valg af CRM-system
Mulighed for udveksling af data med virksomhedens øvrige it-systemer Det er vigtigt at undgå dobbeltindtastning af data, så der skal være gode muligheder for udveksling med andre systemer, især økonomisystemet.
Fastlæg hvordan CRM-systemet skal anvendes og i hvilke situationer Skal sælgere og servicefolk have adgang til systemet, er det vigtigt, at der er adgang fra bærbare computere eller eventuelt smartphones.
Fastlæg hvilke oplysninger, der skal indtastes i CRM-systemet Nogle oplysninger er så vigtige, at systemet skal kræve, at oplysningerne indtastes. Eksempelvis kan systemet kræve, at der er en kontaktperson eller telefonnummer, når en salgsmulighed oprettes. Systemet skal dog heller ikke være for rigidt, så sælgere oplever det som en hindring for salgsarbejdet.
Fremelsk en god datadisciplin CRM-systemet bliver aldrig bedre end de data, der findes i systemet. Fremelsk defor en god data-disciplin blandt de ansatte. Måske en lille konkurrence blandt de ansatte om, hvem der kan fodre systemet med flest værdifulde oplysninger?
Giv de ansatte mulighed for at lære systemet at kende Sørg for, at de ansatte føler sig fortrolige med systemet og føler, at de får værdi af systemet. Uddannelse eller sidemandsoplæring er tid givet godt ud.
Som mange andre systemer bevæger CRM-systemerne sig nu ud på mobiltelefonerne.
iPhone klar nu, Android-version senere
Et af dem er SugarCRM, som Business Center tidligere har set på. Hidtil har man kunnet få adgang til SugarCRM via en browser på en mobiltelefon, men nu kommer SugarCRM i en skræddersyet app-version til iPhone.
Frem til 31. december vil nye abonnenter af SugarCRM Pro få iPhone-app'en gratis med i købet.
Her skal Business Center dog lige komme med et par formanende ord.
Du skal selvfølgelig ikke basere dit valg af CRM-system på en iPhone-app. Det er vigtigere, at CRM-systemet leverer den funktionalitet, som giver dig mulighed for bedst at understøtte dine aktiviteter inden for marketing, salg og support og yde dine kunder den bedste service.
At der så findes en mobil udgave af CRM-systemet er et plus, der giver dine kørende sælgere og/eller servicefolk mulighed for bedre kundepleje. Men det er altså ikke det eneste kriterium ved valg af CRM-system.
Se boksen til højre med gode råd ved valg af CRM-system.
Efter planen kommer der en version af den mobile app til Android-mobiler i løbet af første kvartal næste år, ligesom der også er planer om en Blackberry-version.
Nedenstående video fortæller om SugarCRM's iPhone-app.