Artikel top billede

Få styr på dine kunder med et slankt og enkelt system

Selv online-baserede CRM-systemer kan forekomme lidt for voldsomme for de helt små virksomheder. Et nyt CRM-system rettet mod mikrovirksomheder vil råde bod på det. Business Center viser dig, hvordan du kan slanke dit kundesystem her op til jul.

Business Center har tidligere skrevet om CRM-systemer, blandt andet Microsoft Dynamics CRM samt SugarCRM og Salesforce.

Hvis du under læsningen af de artikler tænkte: "Aahh, hvad skal jeg bruge det til? Det virker lidt for kompliceret", så er der måske noget for dig her.

ContactMe.com er et meget enkelt CRM-system, der retter sig mod iværksættere, enkeltmandsvirksomheder og de helt små virksomheder med op til 5 ansatte. 

Import af kontakter

Når du har registreret dig som bruger hos Contactme.com, hvilket sker i løbet af få sekunder ved at indtaste en email-adresse og vælge et password, kan du gå i gang med at oprette kontaktpersoner i systemet.

Kontaktpersoner er det helt centrale i Contactme.com. Du kan importere kontaktpersoner fra Microsoft Outlook, Gmail, Yahoo Mail, Hotmail, AOL Mail, Mac Adress Book og ConstantContact (Ja, jeg kender det heller ikke).
 
For denne skribent var det lidt kedeligt, at Thunderbird ikke figurerede på listen, da det har været den foretrukne mail-klient de sidste mange år.

Nå, det burde ikke være et problem. Ifølge Contactme kan man importere kontaktpersoner som en komma-separeret fil (csv).  Jeg eksporterede derfor en til lejligheden oprettet adressebog i Thunderbird til en kommasepareret fil og uploadede den til Contactme. Det gik fint, bortset fra at der ikke blev vist nogen kontaktpersoner i Contactme.
 
Måske skyldes problemet, at det var en dansk version af Thunderbird, jeg eksporterede fra, så feltbeskrivelserne i den komma-separerede fil var på dansk? Nå, i stedet oprettede jeg et par kontaktpersoner manuelt i Contactme, og det gik fint uden problemer.
 
Der var heller ingen problemer med at hente kontaktpersoner fra Gmail ind i Contactme.

Smart og enkel måde at komme i kontakt med folk

Som du måske har lagt mærke til, er der en knap med etiketten "Contact" øverst til venstre i skærmbilledet.
 
Den knap er en del af Contactme-systemet, der sørger for at holde styr på alle henvendelser fra potentielle eller nuværende kunder.

Du kan placere den knap på din hjemmeside, din blog, Facebook eller andre steder, hvor folk vil i kontakt med dig. Når de trykker på knappen, popper et lille billede op som vist nedenfor. Her kan interesserede kontakte din virksomhed og stille dig spørgsmål.

Problemer med at holde al kontaktinfo

ContactMe-systemet lover, at al kontakt med dine nuværende og fremtidige kunder bliver registreret, så du ikke behøver at lede efter information om en kunde. Derfor er det skuffende, at ikke al information bliver håndteret af systemet.

Som vi så på forrige side, vil mail fra interesserede, der kontakter dig via Contact-knappen, automatisk blive føjet til din kontaktpersons historik.
 
Når du trykker på respond-knappen, bliver dit mail-program automatisk startet, og der dannes en mail, hvor der automatisk indsættes en blind-copy (bcc:) til ContactMe-systemet.
Du kan nu skrive dit svar til vedkommende og sende mailen.

Det ville have været smart, hvis selve ordlyden af svarmailen blev gemt i ContactMe. Det er også, hvad ContactMe's egen beskrivelse lover: Emailen skulle blive gemt under kontaktpersonens detaljer. Det er dog ikke tilfældet.

På oversigtssiden kan du se, at du har svaret Peter Nielsen, men du kan ikke se selve svarmailen, når du klikker på Peter Nielsen. Der er kun hans oprindelige mail.

Meget hurtigt og enkelt system at tage i brug

ContactMe er et enkelt system, som man hurtigt kan tage i brug. Der findes dog ikke nogen dansk version, så du skal have en international (læs:engelsktalende) målgruppe, for at det giver mening at anvende systemet.

Der er også et par enkelte fejl eller manglende features, som du lige skal vænne dig til.

Prisen er dog tillokkende: Personligt brug er gratis, mens Form Plus koster 3,95 dollar per måned (22,80 kroner per måned). Endelig er der den store pakke, Biz Pro, som koster 7,42 dollar per måned (40,60 kroner per måned). Se hvad du får for de penge her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere