Udnyt venne-anbefalinger i Google-søgninger

Google tilføjer nu anbefalinger fra dine venner i søgeresultater. Se her, hvad det kan betyde for din virksomhed.

Artikel top billede

Google udvider nu sin søgemaskine, så venner og bekendtes anbefalinger af websites eller produkter bliver vist i et søgeresultat. 

Venners anbefalinger bedre end lang søgeliste

Det er jo fint nok at få en lang liste af eksempelvis hoteller i Madrid, men hvis en af dine venner eller bekendte anbefaler et af dem, så vil du sandsynligvis være mere interesseret i at checke det ud.

Det er en Facebook-lignende "like"-funktion, som Google introducerer under navnet +1. Når du foretager en søgning, vil du snart begynde at se en lille "+1"-ikon ud for de enkelte søgeresultater.
 
Kan du lide websitet har du mulighed for at vise det ved at trykke på +1-knappen.

Efterhånden vil du begynde at se nogle af dine venner og bekendtes anbefalinger dukke op i dine søgninger.

Baseret på Google kontaktpersoner

Venner og bekendte er i Googles optik personer, som er listet som kontaktpersoner i Google. Google skriver på sin blog om +1, at fremover vil kontaktpersoner fra sociale netværk som Twitter formentlig også indgå.

Du kan se, hvilke kontaktpersoner som Google opfatter som dit sociale netværk på Googles Dashboard. Gå til "Omgangskreds og indhold" og vælg "Vis omgangskreds".

Betydning for synlighed på nettet

Indtil videre rulles +1 ud på engelsk på Google.com. Google skriver på sin Adwords-blog, at understøttelse af flere sprog er på vej.

Ifølge Google er det ikke nødvendigt at ændre på din virksomheds eventuelle nuværende reklamestrategi med Adwords, når +1 indføres. Udregningen af den såkaldte Quality Score ændres nemlig ikke som følge af +1. Dog bliver +1 et input blandt mange til organic search ranking

Den vigtigste forskel for din virksomhed bliver, at venneanbefalinger for de fleste mennesker tæller højere end en ren søgning.

Hvis den første side af en potentiel kundes søgeresultater indeholder +1-anbefalinger fra vedkommendes sociale netværk, vil kunden formentlig vælge de anbefalede sider, selvom de måske ikke ligger allerøverst i søgelisten.

+1-knap til din virksomhed.

Derfor er det vigtig at få folk til at anbefale dig. Google arbejder på en +1-knap, som kan anvendes på dit website, lidt ligesom Facebooks "like"-knap. Der er ikke nogen detaljerede oplysninger om, hvordan det kommer til at fungere. Du kan skrive dig op til at få besked, så snart +1-knappen er klar til dit website her.

Her er en video, der giver en introduktion til +1:

Mere om samme emne

Capgemini Danmark A/S

Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som sikkerhedsspecialist i PET

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S