Få styr på arbejdsmiljøet med onlinesystem

Vurdering af arbejdsmiljøet er lovpligtigt - og en byrde på mange små virksomheder. Se her, hvordan det kan gøres nemmere.

Artikel top billede

Få styr på arbejdsmiljøet med onlinesystem

For små virksomheder er det ofte en stor administrativ byrde at skulle forholde sig til de lovpligtige indberetninger, som staten stiller krav om. 

Blandt andet stiller lovgivningen om arbejdsmiljø krav om, at der skal udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV). Ifølge Arbejdstilsynet skal en virksomhed ikke kun se arbejdspladsvurderingen som en forpligtigelse.

"APV'en er ikke bare en forpligtelse, som virksomheden har i forhold til arbejdsmiljølovgivningen. APV'en er et værktøj, som virksomheden kan bruge til at sætte sit arbejde med arbejdsmiljøet i system, og som kan bidrage til et godt arbejdsmiljø," hedder det på Arbejdstilsynets website.

For mindre virksomheder kan indsamling og efterbehandling af information til en arbejdspladsvurdering dog være en tidskrævende proces.

For den mindre virksomhed Responsum, som varetager telefonpasning for virksomhedens kunder, var arbejdspladsvurdering et stort irritationsmoment.

Arbejdspladsvurderingen foregik ved hjælp af spørgeskemaer på papir, der blev delt ud til medarbejderne. Medarbejderne udfyldte skemaerne og så gik administrationschef Steen Løcke ellers i gang med at efterbehandle spørgeskemaerne.

Spild af tid - men lovpligtig

"Vi brugte uforholdsmæssigt meget tid på noget, der i bund og grund er spild af tid," siger Steen Løcke. Han mener, at arbejdspladsvurderingen er overflødig.

"Jeg har ikke fantasi til, at arbejdspladser i dag ikke gør alt hvad de kan for at have et godt arbejdsmiljø. Det er en forudsætning for tilfredse medarbejdere," siger Steen Løcke.
 
Da arbejdspladsvurderinger er lovpligtige, er der dog ingen vej udenom. Hvis Arbejdstilsynet kommer på besøg, skal en virksomhed kunne præsentere en opdateret arbejdspladsvurdering.

Online-baseret løsning

For nogle år siden skiftede Responsum den manuelle APV-proces ud med det online-baserede system APV-Kvik for at reducere den administrative byrde.

Nu kan Responsums medarbejdere gå ind via Responsums intranet og udfylde spørgeskemaerne.

Medarbejderne bruger omkring 20 minutter på at udfylde spørgeskemaet to gange årligt. Det er omkring den samme tid, som de brugte på den papirbaserede udgave. Til gengæld slipper Steen Løcke så for den manuelle efterbehandling af spørgeskemaerne, da det foregår automatisk via APV-Kvik.

APV-Kvik baserer sit online system på APV-tjeklister til brug i mindre virksomheder fra Arbejdstilsynet. Der er mulighed for løbende at tilrette spørgeskemaerne til den konkrete virksomheds behov.

Gratis prøveperiode - dyr helpdesk

Der er tre forskellige versioner af APV-Kvik: En standard, APV-Kvik+ samt APV-Pro.
 
Standard-versionen koster 99 kroner per måned. Business Center blev overrasket over den relativt høje pris for support via helpdesk, som man skal betale for standard-versionen: 800 kroner per påbegyndt time.

Helpdesk-support er inkluderet i APV-Kvik+ og APV-Kvik Pro som koster henholdsvis 299 kroner per måned og 599 kroner per måned.

Responsum anvender standard-versionen af APV-Kvik, men
da virksomheden endnu ikke har haft brug for at anvende help-desk'en, har prisen for helpdesk-support ikke været et problem for Steen Løcke.

"Hvis man er vant til at arbejde med webbaserede systemer, er det meget enkelt," siger Steen Løcke, der er meget tilfreds med APV-Kvik.

Responsum anvender også andre webbaserede systemer som e-conomic.dk. Det sker som led i en bevidst strategi om at undgå selv at vedligeholde servere og systemer.

Hvis du også synes, at arbejdspladsvurdering er en administrativ byrde, er det måske en ide at prøve APV-Kvik gratis i 14 dage og se, om det kan reducere dit administrative arbejde.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S