Artikel top billede

Her er de mega-fede fly, som du bare skal flyve med

Fordi livet er for kort til Ryanair og EasyJet!

Vi har fortalt dig om alle de fede gadgets, som du skal have med på din forretningsrejse.

Men en e-bogs-læser og et par gode høretelefoner er en ringe trøst, når du sidder på monkey class, klistret op af en overvægtig svedig forretningsmand på et skramlet lavprisselskab, hvor flyet ikke ser ud til at have være vedligeholdt siden 70‘erne.  

Heldigvis kan du købe plads på fantastisk mange fede fly.

I enkelte tilfælde kræver det dog nok, at du har adgang til et kredit-kort, der er lidt mere velpolstret end de fleste.

Her er nogle af dem, som vi drømmer om at flyve med. 

Få den vildeste udsigt på den nye Dreamliner

Efter planen bliver Dreamlineren, også kaldet Boeing 787, taget i drift i dette efterår, hvor Boeing skal levere den første maskine til det japanske luftfartselskab Al Nippon.

Som passager får du ifølge Boeing en væsentligt behageligere rejser, end du er vant til.

Dreamlineren bliver leveret med en forbedret air condition, der er designet til at mindske lugtgener i kabinen, og lufttrykket om bord bliver bliver lavere, mens luftfugtigheden bliver højere end i andre fly. 

Alt i alt burde det give dig en væsentligt forbedret rejse-oplevelse, og så har vi slet ikke nævnt den absolut fedeste funktion: Flyvinduerne! 

Geniale vinduer

De får en størrelse på 19 tommer. Sammenlignet med, hvad vi er vant til, er det noget nær wide-screen størrelse.

Vinduerne er 65 procent større end et almindeligt flyvindue og er desuden placeret højere end normale vinduer, hvilket især gavner udsynet for høje mennesker. 

Men bedst af alt: det er såkaldte smart windows. 

Det vil sige, at du ikke længere lukker ned for den skarpe sol ved at trække en plastiksolskærm ned over vinduet. I stedet dæmper du blot det indtrængende solskin på et kontrolpanel under vinduet, hvor du kan gøre vinduesglasset enten mørkere eller lysere.

Men selv i den mørkeste indstilling vil du stadigvæk have mulighed for at se ud af vinduerne. 

Gel giver mørke vinduer

Det lader sig gøre, fordi flyvinduerne består af flere lag glas, og mellem dem er der placeret en gelé-lignende substans. Når der bliver sendt strøm gennem geléen, bliver den mørkere, mens den bliver lysere, når der bliver skruet ned for strømmen. 

Piloterne og kabinepersonalet kan fjernstyre vinduerne, men passageren, der sidder tættest på vinduet, kan også selv indstille vinduet efter behag. 

Skal vi gætte på, at der bliver kamp om vinduespladserne?

Dreamlineren kommer til at koste 150 millioner dollar, og der er allerede forudbestilt 827 af den. Men til gengæld lover Boeing, at flyet kommer til at bruge 20 procent mindre brændstof sammenlignet med en tilsvarende Boeing 767.

Få et flyvende hotel-værelse

Selv om Boeings Dreamliner er et nyt og topmoderne fly, er det ikke et specielt stor fly.
 
Slet ikke sammenlignet med verdens største passagerfly, Airbus A380, der i den mest tætpakkede udgave vil have plads til 853 passagerer, mens Dreamliner blot har plads til 290 passagerer.

Et stort fly giver dog også plads til mere luksus, hvis flyselskaberne vælger at sænke antallet af sæder.

Det har flyselskabet Emirates blandt andet valgt at gøre, og hos dem kan du få en dyr, men ekstrem luksuriøs flyvetur i Airbus A380.

Suite med fladskærm og bad

Her får du så meget plads, at Emirates har valgt at kalde din sædeplads for en suite. Og det er ikke bare salgsgas, fordi din plads er omgivet af en række lave vægge og har sin egen skydedør, så du kan sidde afskærmet fra de andre passagerer.

I væggene er der desuden indbygget en garderobe, og i hver suite er det to borde. Et skrivebord og et til at spise ved.

Du behøver naturligvis heller ikke nøjes med en lille skærm i stoleryggen, når du skal se film.

I stedet har hver suite sin egen fladskærm. Og når det bliver sengetid, kan stewardesserne omdanne dit sæde til en seng, så der er ingen undskyldning for ikke at møde veludhvilet op på din destination.

Og vil du føle dig 100 procent frisk, når du træder ud af flydøren, kan vi glæde dig med, at alle passagererne på første klasse har adgang til et bad, som kan bruges på skift.

Du bestiller blot tid hos stewardesserne.

Her møder du de smukkeste stewardesser

De flotteste stewardesser møder du tilsyneladende, hvis du vælger at rejse med multi-milliardæren Richard Bransons flyselskab, Virgin Atlantic.

I februar 2011 viste en undersøgelse blandt 1.000 rejsende, som den britiske messe The Business Travel & Meetings Show foretog, at Virgin Atlantics rødklædte stewardesser er de smukkeste i luftfartsindustrien.

Virgins kabinepersonale blev med 53 procent af stemmerne en suveræn vinder i undersøgelsen, mens Singapore Airlines på 2. pladsen kun fik 18 procent af stemmerne.

Men nok om tal. Vi lader billederne tale for sig selv:

Her får du fantastisk fly-mad

Singapore Airlines bliver ofte fremhævet som et af verdens bedste flyselskaber. Og det er ikke uden grund.  

Når du flyver med Singapore Airlines, behøver du nemlig ikke at lade dig spise af med trekantssandwich og dåse-cola.

Her har de gourmet-kokke, der eksempelvis kan servere en vel tilberedt hummer med tilhørende Dom Perignon-champagne for passagererne på første klasse og business class.

Menuerne hos Singapore Airlines er udvalgt af den tyske kok Hermann Freidanck, og han får assistance til at tilrettelægge menuerne fra et hold af mesterkokke, der blandt andet har inkluderet den britiske stjernekok Gordon Ramsey.

Eksempelvis får passagererne på første klasse serveret en fem-retters menu, der består af en ud af to forretter, en af to supper, en salat, en hovedret, en af to desserter og så en tallerken med ost og frugt til at slutte af på.

Menu testes i special-køkken

Menuerne hos Singapore Airlines er specifikt sammensat på baggrund af oplysningerne om det enkelte flys ruter og passagerernes profil, og hver fjerde måned bliver menuerne revideret.

Hver ret der bliver serveret på et fly hos Singapore Airlines er forinden blevet testet i særligt køkken, der simulerer trykket, temperaturen og luftfugtigheden, som du finder i 12 kilometers højde.

Det skyldes blandt andet, at din smagsløg svækkes, når du befinder dig i stor højde, og derfor skal retterne være ekstra kraftfulde i smagen. Retterne skal desuden kunne holde til  at blive genopvarmet i flykøkkenet, hvor det ikke er muligt at lave maden fra bunden.

Ifølge amerikanske ABC News er Singapore Airlines historisk set verdens næststørste indkøber af Dom Perignon-champagne. 
 

Den hurtigste rejse - the blast from the past

Du kan desværre ikke rejse med Concorden mere. Men derfor kan vi jo godt drømme os tilbage til dengang, der fandtes ægte passagerfly med både fart og stil.

En rejse med Concorden var en bekostelig affære, og en enkeltbillet mellem London og New York kostede som regel omkring 40.000 kroner.

Til den pris fik du til gengæld også hele pakken. Gourmet måltid, luksus og en lynhurtig rejse, som du måske aldrig nogensinde igen vil komme til at opleve med et passagerfly.

Concorden havde en tophastighed på 2.170 kilometer i timen, hvilket er mere end dobbelt så hurtigt som lydens hastighed. Den gennenmsnitlige rejsetid mellem London og New York med Concorden var 3 timer og 20 minutters, mens den tilsvarende tur med et normalt passagerfly vil tage mere end 7 timer.    

Ankom før du tager afsted

Den lave rejsetid kombineret med tidsforskellen betød, at du på en rejse mellem London og New York ville lande, to timer tidligere end du tog af sted.

Og med British Airways kunne du også få en svip-tur til Caribien, hvor du eksempelvis kunne tage af sted en lørdag klokken 9.30 fra Heathrow i London og lande allerede klokken 9.45 lokaltid i Barbardos.

Concorden fløj sin første rutetur i 1976, og den satte sine hjul på landingsbanen for sidste gang den 26. november 2003. 

Tre år tidligere den 25. juli 2000 oplevede Concorden sit første og eneste flystyrt, hvilket var en væsentlig årsag til, at den efterfølgende blev taget ud af drift. Ved den lejlighed blev 113 mennesker dræbt. 109 om bord på flyet og fire mennesker på jorden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere