Kæmper for at undgå E-handelsprisen

En ny pris-kategori ved næste års E-handelspris møder kritik. Prisen vil nemlig sætte fokus på de dygtigste i seo-branchen. Men er der noget seo-branchen ikke ønsker, så er det synlighed.

Normalt hører man ingen brokke sig, hvis de har udsigt til at blive hædret og belønnet for deres indsats. Men det paradoks kan komme på tale, når E-handelsprisen uddeles næste gang.

Det er den nye kategori "Search-prisen", der møder kritik. Kategorien skal ellers belønne firmaer inden for området Search marketing. For eksempel søgemaskineoptimering.

Søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen frygter, at firmaer direkte smadrer de resultater, som de ellers bliver hædret for ved at deltage. Samme bekymring har en håndfuld af hans kollegaer.

Det skræmmebillede vækker forundring hos FDIH, der er hovedarrangør af prisen.

Hemmelighederne blottes

Bekymringen bygger i korte træk på det faktum, at seo-firmaer i realiteten kæmper om en begrænset mængde plads og søgninger.

»De virksomheder der gør det absolut bedst i søgemaskinerne gør det i høj grad, fordi de har fundet nogle strategiske "huller", som de har kunne udnytte. Jo mere kendte disse strategiske huller er, jo dårligere virker de for den enkelte, da konkurrencen om den begrænsede plads med lige den strategi jo så øges,« forklarer Mikkel deMib Svendsen.

Ved at belønne de firmaer kommer der naturligvis fokus på deres metoder, og det er ikke ønskeligt, mener Mikkel deMib Svendsen.

»Erfaringen er, at man opnår den mest stabile og effektive markedsføring i søgemaskinerne ved, at undlade at snakke for meget om, hvad man gør offentligt. Websites der får meget omtale i offentligheden omkring deres aktiviteter i søgemaskinerne vil med meget større sandsynlighed bliver underlagt et manuelt redaktionelt tjek. Og det er generelt set ikke nogen fordel,« siger Mikkel deMib Svendsen, der er forarget over, at FDIH vil fastholde prisen.

Han sammenligner det med at belønne de bedste lobbyister, for hvem der har flyttet fleste stemmer. I sådan en situation ville medier og politikere straks begynde at stille sig ekstra kritisk over for den pågældende persons budskaber. Ergo: Den der lever stille - lever godt.

Åbenhed er godt

Steen Enegaard er administrerende direktør i Deducta og juryformand ved E-handelsprisen næste år.

Han synes, at kritikken er overdreven.

»Det lyder som om, at der er nogen, der er bange for at der bliver gravet lidt for meget i deres metoder. Der bliver ikke tale om at kigge efter skyggesider, cloaking eller lignende,« siger Steen Enegaard og fortsætter:

»Search prisen handler om at belønne de virksomheder, som først og fremmest benytter Search strategisk til at understøtte deres e-handel. Og lige så vigtigt, hvordan bliver de besøgende modtaget på hjemmesiden, når man enten klikker på et banner, søgeordsresultat eller fx en AdWords annonce. Integreres Search i den øvrige markedsføring og hvordan,« siger han.

Selv om det ikke er juryens opgave at vurdere "etisk" og "uetisk" søgemaskineoptimering, så håber han alligevel, at åbenheden omkring konkurrencen ville få de mest vovede firmaer til at holde sig inden for søgemaskinernes regelsæt.

»Jeg vil bestemt ikke gøre sig til dommer over for hvilke metoder, man vælger at benytte hos de forskellige bureauer, men der har været flere tilfælde hvor kunder er blevet taget ud af Googles søgeresultater, grundet lidt for "avancerede metoder". Dette rammer kunden og giver branchen et ekstremt dårlig ry,« siger Enegaard.

»Søgeoptimering er jo ikke ulovligt ifølge loven, men hvis du som webbureau kommer i clinch med Googles retningslinjer, så kan du havne i en situation, der hverken er god for dig eller dine kunder,« siger juryformanden.

Åndsvagt

Men Mikkel deMib Svendsens bekymring skyldes ikke den søgeoptimering, der befinder sig på kanten af det tilladte.

»For eksempel havde jeg en kunde på et tidspunkt, hvor vi via research fandt et uudnyttet strategisk hul, som ingen andre i branchen havde opdaget. Der var overhovedet ikke tale om noget, som overtrådte Googles retningslinjer. Men vi udnyttede hullet, og firmaet fik 300.000-500.000 ekstra besøgende om måneden. Det var jo sådan et firma, der skulle vinde Searchprisen, men tror du, at de ville stille sig op og afsløre hullet for alle deres konkurrenter,« spørger Mikkel deMib Svendsen.

Hvis synligheden på grund af en Searchpris ikke blev misbrugt af konkurrenter, så ville søgemaskinerne helt sikkert bruge lejligheden til at kigge de pågældende firmaer efter i sømmene. Med samme negative virkning til følge, mener Mikkel deMib Svendsen.

Der kan indstilles til prisen frem til slutningen af januar. Først herefter vil juryen tage stilling til, om der er kommet nok kvalificerede nominerede.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere