Her er fremtidens it-udfordringer

Læs vinder-teksten i ComONs kronik-konkurrence. Førstepladsen blev besat af "chief hacker" Thomas Wittenburg på Innovation Lab.

Først kom webportalen, og dernæst selvbetjening på nettet. Fremover hedder det automatisering af processer og Smart Computing. Vi kigger i dag på teknologi, der vil øge vores mobilitet og fleksibilitet betragteligt, og gøre virksomheder mere åbne. Det er simpelthen uundgåeligt. Åbne standarder baner vejen for nye projekter, der går på tværs af brancher og markeder. Og al den åbenhed sætter rammer for den helt store udfordring det er, at gå fra no til go i it-organisationen.

Med andre ord er det i dag relevant at tale om anden og tredje generations digitalisering.

- Smart Computing
I stedet for at opsamle data, og lade (højt-)lønnede medarbejdere analysere og krydstjekke dem forfra og bagfra, går tendensen mod en mere eller mindre total automatisering af processer. Om det er produktionsanalyser, eller kvartalsrapporter fra bogholderiet, er der enorme effektiviseringer at hente, ved at behandle sine data i realtid. Man skal ikke vente timer, dage eller uger for at analysere sig frem til en eventuel fejl – systemet spotter den længe før selv den mest årvågne medarbejder.

De største hindringer for Smart Computing er implementeringen, og dokumentationskrav. Implementeringen kan især besværliggøres af, at Smart Computing ikke kan føres på tværs af brancher i samme grad som eksempelvis et ERP system. Automatisering af processer vil ofte være bundet enormt tæt til en branche, eller måske endda til en specifik virksomhed. Det kan derfor blive overordentligt svært at genbruge andres erfaringer.

Den anden udfordring kan vise sig at blive sværere at arbejde med. Dokumentationskrav er typisk politisk bestemt, enten af virksomhedens ledelse, ud fra et princip om, at et A4-ark er mere sikkert end bits opbevaret i redundante systemer (hvis ikke det er fordi man har fravalgt redundant backup og datalagring), eller af Folketinget. Med smart eller måske ligefrem intelligent databehandling, kan man dog argumentere for både større eller mindre mængder af registrering.

- Øget mobilitet og fleksibilitet
Lige efter det noget fortærskede begreb "cloud" er mobilitet og fleksibilitet nogle af de hæsligste begreber man kan komme i tanke om, når det kommer til erhvervslivet. Ikke desto mindre ser vi en stigende tendens til, at folk både i og udenfor it-organisationen arbejder på farten, hjemmefra, eller fra en bjælkehytte i det svenske. Det stiller helt naturligt nogle krav til it-organisationen. Hvad findes der er mulighed for sikker datatransmission mellem Bahamas og firmaets adresse i Nørre Snede? Er der overhovedet mulighed for at komme på nettet, og i hvilken udstrækning er det nødvendig?

En anden tendens, som kan relateres direkte til fleksibilitetsbegrebet, er medarbejdernes ønsker og forventninger til, at have adgang til moderne og velfungerende hardware. Hos nogle virksomheder åbner man op for, at medarbejderne kan medbringe egne bærbare pc'ere, og bruge egne smartphones. Medarbejderne føler i mange tilfælde, at de arbejder bedre, mere fleksibelt, og mere effektivt med egen hardware. Det stiller nogle ekstraordinære krav til it-afdelingen, der pludselig skal være i stand til at håndtere et væld af forskellige hardware- og softwareplatforme. Det problem ligger der dog delvist en løsning på i skyen. Cloudbaserede løsninger er i høj grad med til at fjerne fokus fra hardwareplatforme, og koncentrere det omkring software og netbaserede løsninger.

- Den sociale virksomhed
Hvis man for alvor vil tale om en social og åben virksomhed, så er mantraet, at man må være i konstant kontakt med sine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Men lad mig lige slå fast, at alle de såkaldte "social media eksperter", "Facebookeksperter" og hvad de ellers ynder at kalde sig, altså ikke udelukkende har ret, når de siger, at din virksomhed skal være repræsenteret på sociale medier. At være på Facebook er bestemt ikke nødvendigvis saliggørende for en virksomhed. Faktisk kan man sige, at der hvor Facebook og andre sociale medier for de fleste virksomheders vedkommende udmærker sig, er ved brandopbygning, og i krisetider. Det er kun et fåtal af virksomheder, der rent faktisk får noget ud af, at opbygge og vedlige en løbende dialog med kunderne (læs: forbrugerne).

Til gengæld findes der utroligt mange elementer af de kendte sociale medier, som er værd at trække med over i virksomheden. Afgrænsede sociale netværkstjenester, som er bundet til firmaet, og som tillader, at man kan invitere kunder og samarbejdspartnere indenfor, giver utrolig god mening for mange virksomheder. Men også i forhold til internt samarbejde kan der være en del at hente. Samarbejdsfremmende applikationer som Google Docs, vil afgjort være med til at præge fremtidens arbejdsformer.

- Åbne standarder
Open Source er ikke nødvendigvis interessant i sig selv, men det er åbne standarder derimod. Ved at bruge åbne standarder giver man sin egen virksomhed mulighed for øget fleksibilitet, og lettere portering af eksisterende data og services til nye platforme. Selvom man som virksomhed i høj grad er underlagt hvad leverandørerne producerer, kan man ikke ligefrem sige, at der mangler valgmuligheder. Hvor mange har ikke prøvet at migrere fra Oracle til SAP, eller omvendt, med tusindvis af mandetimers it-administration til følge?

Åbne standarder giver langt større mulighed for at programmer og platforme spiller ordentligt sammen. Men åbne standarder er et aktivt valg, der skal træffes i en it-organisation, og det er ikke noget, der kan aflæses direkte på bundlinjen. Men det kan forhåbentlig spare en masse arbejde, når det er tid til et systemskifte.

- Fra no til go
It-afdelingen er traditionelt set enhver organisations teknologiske nej-hat. "Nej, du kan ikke få mere plads i din mailboks", "Nej, den port kan ikke åbnes", "Nej, vi kan ikke fortælle hvornår systemerne kører igen". Nej-hatten skaber dårlige vibes i en virksomhed, og det får medarbejdere fra andre afdelinger til at gå udenom it i videst mulige omfang. Det er synd. For it-afdelingen får stadig mere at byde ind med fagligt i forhold til projekter i mange virksomheder. Samtidig er virksomheder i dag enormt afhængige af at være fleksible og i stand til hurtig omstilling.

Derfor skal it i langt højere grad give go til projekter, da det pludselig bliver en afgørende nøgle til firmaets succes. Dermed ikke sagt at man skal tage bind for øjnene og godkende hvad som helst. Hovedopgaven er naturligvis stadig, at komme med god og relevant sparring i forbindelse med virksomhedens it-eskapader.

Helt grundlæggende er der intet grundlag for at postulere, at it-chefens rolle skulle ændre sig væsentlig. Det handler stadig om ledelse og projektstyring i enhver organisations vel nok mest udfordre(n)de afdeling.

----------

Denne tekst er kåret som den bedste i ComONs kronikkonkurrence om it-chefens fem vigtgiste udfordringer.

Forfatteren er Thomas Wittenburg, der er Lab Agent, Chief Hacker på Innovation Lab.

Som overordnet vinder i konurrencen modtager han en Sony VAIO Z bærbar pc til 22.000 kroner.

De indkomne indlæg er bedømt af en redaktionskommite, der har kigget efter de mest visionære, præcise, kloge og klartskuende tekster om it-afdelingens fem udfordringer i 2011.

Nummer tre og to i konkurrencen blev henholdsvist bragt torsdag og fredag.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere