30.000 e-faktura rykkere i juni

Det offentlige sløser så meget med at betale sine elektroniske regninger, at private leverandører i juni måtte sende 30.000 rykkere.

En ny undersøgelse fra Økonomistyrelsen viser, at 30.000 af de 1 mio. regninger, som det offentlige modtog i juni måned, var rykkere. Antallet af ubetalte regninger må dog forventes at være væsentligt større, da mange virksomheder nødigt sender det offentlige en rykker.

»Nu har e-fakturering rundet sin halv-års fødselsdag, og derfor er det forstemmende at se, at systemet stadig slås med rigtig mange fejl og lange sagsbehandlingstider. Det er fuldstændig uacceptabelt, at så mange leverandører til det offentlige skal opleve så store overskridelser af
betalingsfristerne, at de bliver nødsaget til at sende en rykker. Det medfører, at virksomhederne både har større administrationsomkostninger i forbindelse med at sende en rykker samt, at de skal trække på deres egen kassekredit, indtil betalingen kommer,« siger økonom i Håndværksrådet Jakob Brandt.

Der sker fejl igennem hele betalingskæden, og det sker også, at det er virksomhederne, der skriver noget forkert på fakturaen, så de ikke kan scannes af Læs-Ind bureauerne.

»Til dette er der kun at sige, at informationen til virksomhederne tilsyneladende ikke har været god nok. Vi ser derfor frem til den informationspjece, som Økonomistyrelsen sender ud til 45.000 virksomheder ultimo august. Problemet er bare, at en sådan pjece ikke burde
komme et halvt år efter, at systemet er trådt i kraft, men en måned før det lanceres. Hele processen har været for dårligt planlagt og hastet igennem af Finansministeriet, der pr. 1. februar 2005 indregnede de forventede besparelser i kommunernes bloktilskud. Man kan derfor i den grad tale om, at ministeriet i denne sag har solgt skindet, før bjørnen
var skudt,« siger Jakob Brandt.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S