Analyse om mærkevarer på nettet

Kommunikationsrådgiverne Pernille Smith og Christina Vedel har udarbejdet en analyse om, hvordan man skaber nye varemærker på Internettet, "Online Branding".


"Meget få danske virksomheder forstår at udnytte Internetmediets muligheder og endnu færre formår at tilføre deres mærkevarer større værdi på nettet", siger Pernille Smith, "men de, der finder den rette formular for online branding, får succes på nettet og bliver ledende på
markedet".


De to forfattere opstiller selv 7 succeskriterier, som kan anvendes til at vurdere en vellykket online branding: Loyalitet, Troværdighed, Interaktivitet, Tilgængelighed, Hurtighed, Differentiering og Fleksibel virksomhedsstruktur.


Helt afgørende for en succesrig online branding er det, at hele virksomheden organiseres og uddannes til at kunne håndtere en velfungere web-site.


"I mange virksomheder har markedsføringsafdelingen fået ansvaret for web-siten. Det borger nok for en flot og velfungerende site. Men ofte glemmer man at informere og uddanne medarbejdere i IT-afdelingen, personaleafdelingen, salgsafdelingen, indkøbsafdelingen mv. i brug og
håndtering af websiten", siger Christina Vedel.


De to forfattere mener desuden, man bør se websiten som et "brand" i sig selv. Det er således vigtigt at skabe et indhold på websiten, som bevæger sig langt ud over produktets/mærkevarens egentlige indhold og ofte ud over virksomhedens sædvanlige kompetenceområde. Det afgørende
for succes med online branding er altså ikke, at brugeren opnår dybdegående information om produktet og virksomheden, men snarere at brugeren får tilført værdi ved at besøge websiten - f.eks. ved at brugeren får oplysninger eller oplevelser, som han/hun ikke havde forventet.


Det er også en af årsagerne til, at vi ser mange hele nye virksomheder og koncepter få rimelig succes med online branding. "De kendte portaler og communities som f.eks. Jubii, Yahoo, Egmont Online, Travel Market og
Scandinavia Online er gode eksempler på virksomheder, som udvikler sig til selvstændige mærkevarer, der kun eksisterer på Internettet, og hvor udgangspunktet netop har været at tilføre brugeren en ny værdi", siger de to forfattere.


I det hele taget taler analysen varmt for, at målgruppen er i centrum, når man forsøger sig ud i kunsten med online branding. Her kan det bl.a. være en hjælp at udnytte både Internet, Intranet og Extranet, så virksomheden eksempelvis informerer potentielle kunder via Internettet, medarbejdere via Intranet og leverandører, distributører og forhandlere,
samt investorer i hvert sit Extranet.


Analysen giver således også gode, praktiske anvisninger på, hvordan man udvikler og implementerer sin netstrategi og skaber synliggørelse af siten både eksternt og internt virksomheden.

Læs mere på www.mestanas.dk.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Hewlett-Packard ApS
    Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

    Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

    19. august 2025 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2025 i Jylland

    Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

    21. august 2025 | Læs mere


    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere