Google: Hvordan skal vi redde verden?

Google sætter ti millioner dollars i en konkurrence for verdens internetbrugere. De skal dyste om at udtænke den bedste ide, der kan gøre verden bedre.

Et amerikansk søgemaskinefirma ved navn Google vil gerne fejre, at det i disse dage er ti år siden, firmaet blev stiftet.

Mens andre firmaer forbigår den slags lejligheder med en reception og måske et fødselsdagstilbud, går det anderledes grandiost til hos Google. Firmaet har sat ti millioner dollars af til en konkurrence, som slet og ret skal gøre verden til et bedre sted.

»I løbet af de sidste ti år har vi hos Google lært, at rigtig gode idéer kan opstå helt tilfældigt. Derfor starter Google - i anledning af sin 10 års fødselsdag - "Project 10^100" (der udtales "Project 10 to the 100th"), som er en opfordring til Google-brugere om at skabe idéer, der kan hjælpe så mange mennesker som muligt - og dermed ændre verden,« hedder det i en melding fra søgemaskinefirmaets PR-tjeneste.

Google nævner nogle af sine egne projekter som eksempler på, at store idéer, der kan opstå af ingenting: Google Chrome blev til, da selskabets programmører blev klar over, at de havde brug for en helt ny browser, hvis de skulle kunne håndtere de senest udviklede webprogrammer, og kimen til Google News blev lagt, da en programmør blev frustreret over ikke at kunne samle nyhedskilder fra hele verden ét sted.

Google-brugere verden over opfordres til at sende gode ideer ind til selskabet, hvis de vil deltage i konkurrencen. De ti millioner dollars er ikke en præmiesum, men penge, som Google vil bruge til at føre de fem bedste ideer ud i livet.

»Idéerne kan være store som små, de kan både være baseret på teknologi eller være utrolig enkle idéer - men de skal kunne rykke noget. Vi finder frem til de 100 bedste idéer, og derefter skal vores brugere stemme om, hvilke idéer de mener, Google bør finansiere. Brugerne udvælger 20 finalister, og derefter vil en dommerkomite vælge de fem idéer, der skal finansieres,« fortæller firmaet.

Google-konkurrencens titel "Project 10^100" spiller på firmaets eget navn, der er en forvanskning af begrebet "en Googol", der angiver den ekstremt store størrelse man får, når man lader tallet 1 efterfølges af 100 nuller.

Mere om ide-konkuurrencen her.

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger en IT-supporterelev til Almegård Kaserne på Bornholm

Bornholm

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job