Det er en kamp mod vindmøller at konkurrere med Google. Derfor bør konkurrenterne spare på kræfterne og ændre strategi. Det skriver it-kommentatoren Rich Skrenta i sin blog.
Ifølge Skrenta bør man slet ikke betragte Google som en konkurrent - men som selve kamppladsen.
Skrenta har fulgt it og internettets udvikling siden 90'erne, hvor han arbejdede for Commodore. Siden har han været forbi Sun Microsystems og Netscape.
Han begrunder sin tiltro til Google med, at søgefirmaet har opnået en unik anseelse hos forbrugerne, der gør, at konkurrerende firmaer ikke alene skal opfinde en teknologisk bedre løsning men også kæmpe med forbrugernes loyalitet.
Skrenta peger på, at Googles geniale træk har været AdSense-programmet.
»Ved at gøre selv potentielle konkurrenter til reklame-partnere og sidde på markedets bedste søgemaskine har online-kæmperne fra Mountain View cementeret deres centrale plads på internettet. Det sted hvor alle købere, sælgere, læsere og udgivere mødes for at lave forretning. Hvis man vil slå Google i dag, kræver det både en bedre søgefunktion og en bedre reklameplatform, og så skal man desuden kunne overbevise befolkningen og erhvervslivet om det samme,« skriver Skrenta.