TDC-fejl giver mobilregning på 14.000 kroner

Når virksomheden går konkurs kan medarbejderne risikere at hænge på store ubetalte telefonregninger. Trods fejl hos TDC skal en medarbejder fra konkursramte Medicotech betalte mere end 14.000 kr.

Det er efterhånden almindeligt at medarbejdere får telefon og internet betalt af arbejdsgiveren. Men hvis firmaet går konkurs kan de ansatte risikere at hænge på store ubetalte telefonregninger - også selvom regningen for længst skulle være betalt. En ansat i konkursramte Medicotech modtog efter firmaets konkurs telefonregninger for mere end 14.000 kroner fra TDC. Det skriver bladet Sælgeren.

Selvom Medicotech ikke betalte telefonregningerne til tiden blev telefonen ikke lukket og der blev ikke udsendt rykkere. Leif Sørensen, der var ansat som sælger hos Medicotech, anede derfor ikke, at der hobede sig ubetalte regninger op. Lige indtil de dumpede ind af hans brevsprække efter konkursen.

TDC forklarer de manglende rykkere med en fejl ved overgangen til et nyt faktureringssystem. Trods fejlen fastholder TDC kravet mod Leif Sørensen, som nu skylder televirksomheden 14.215 kr. i ubetalte telefonregninger og 7.000 kr. i sagsomkostninger.

»Det er fair nok, at jeg skal betale for en del af telefonforbruget. Men at jeg også skal betale for, at TDC's normale procedure træder ud af kraft, finder jeg urimeligt. Hvis jeg vidste, at regningen ikke blev betalt, havde jeg straks stoppet med at bruge telefonen,« siger Leif Sørensen til Sælgeren.

Leif Sørensens brugte sin egen private mobiltelefon på arbejdet, men alle regninger blev efter aftale sendt direkte til arbejdsgiveren. Normalt skulle der senest to uger efter sidste betalingsdato være sendt en rykker til både faktureringsadressen og abonnenten. Hvis regningen ikke bliver betalt skal telefonen lukkes. Men i den aktuelle sag blev den anden rykker først sendt til firmaet syv måneder efter betalingsfristen, og Leif Sørensen modtog aldrig selv en rykker.

TDC understreger at udsendelsen af rykkerbreve først og fremmest er en service i forhold til kunderne.

»Så selv om vi har begået en fejl, og først har rykket Leif Sørensen senere end normalt, er kunden ifølge abonnementsvilkårene stadig juridisk forpligtet til at betale,« siger lederen af TDC's juridiske afdeling, advokat Christian Voetmann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere