Det kræver mere end hårdt arbejde og en god idé at starte ny virksomhed. Der skal også penge til
Det kan drengene bag fodboldsitet Socca.dk snakke med om. De har i flere år forsøgt at sparke deres fodboldsatsning i gang. Først under navnet Cooligan. Så under navnet Socca. Men da de private midler var brugt op, blev projektet sparket til hjørne.
Nu har den statstøttede investeringsfond Østjysk Innovation kastet næsten to millioner efter projektet, så der igen kan fløjtes til kamp igen.
Socca forsøger at bygge et community omkring fodbold. I sin første udformning erkender stifterne, at der blev slået for stort brød op.
Hvordan har i skærpet jeres fokus denne gang?
"Vi har taget udgangspunkt i det sociale, og det man normalt har med vennerne til live kampe, op ti kampe og så videre. Derfor er udfordringer i quizzer, væddemål med venner, spil, som kommer senere i marts og alt det der "drengerøvsagtige" været det vigtige. Du kan godt kalde os en FacebookFodbold," siger Martin Thygesen, der er en af de oprindelige idemænd.
Sitet har også integreret Facebook Connect, for at gøre det nemt at sprede kendskabet til fodboldsiden i Danmark, hvor Facebook har en stærkt tilstedeværelse.
Køb en tudekiks
Fodboldfans er et stærkt passioneret folkefærd, der ikke er bange for at bruge penge på deres favorithold og klubber. Det håber Socca kan vendes til en god forretning. Ud over bannerannoncer vil Socca forsøge at opbygge sin egen valuta. CoolCash.
"Intet på sitet koster penge, men som Facebook, Zynga og andre er der det vi kalder "virtuel valuta". De hedder Coolcash, og dem kan man benytte til at købe små add-ons, tudekiks til vennerne og fra april kan man også bruge dem til spil eller i vores shop," siger Martin Thygesen.
Østjysk Innovation støtter nystartede virksomheder i det midtjyske med risikovillig kapital. Det er planen, at Socca skal udbredes til de fem store fodboldnationer inden 2013. Det bliver Østjysk Innovations opgave at hjælpe med at finde endnu mere risikovillig kapital til et europæisk eventyr.