Flyselskaber har svært ved at holde deres hjemmesider i luften

Flyselskabernes hjemmesider er nede i 44 timer om året i gennemsnit. SAS ligger helt i bunden sammenlignet med resten af branchen.

Hvis du er blandt dem som har forsøgt at bestille en flybillet blot for at opgive, fordi flyselskabets hjemmeside er for langsom, så er du langt fra den eneste. En ny undersøgelse fra svenske Pingdom viser at flyselskaberne generelt har et problem med deres tekniske stabilitet på nettet. I gennemsnit er flyselskabernes hjemmesider utilgængelige 44 timer om året og det er mere end gennemsnittet for resten af nettet på 35 timers nedetid.

Pingdom har sat sine servere til at kontakte hjemmesiderne for de 42 største flyselskaberne i verden hvert minut i perioden fra den 19. november 2008 til 19. marts i år. Resultatet er nu samlet i en rapport, der kaster et kritisk lys på branchen.

Det svenske firma anser 99,8 procents oppetid for at være et absolut minimum - og hele 62 pct. af flyselskaberne kan ikke leve op til dette.

Hollandske KLM klarer sig bedst med en formidabel oppetid på 99,99 pct. På andenpladsen kommer United med 99,98 pct., og flere andre selskaber som Japan Airlines, British Airways, Air France og Virgin Blue holder sig også inden for 99,90 pct.

Men 26 ud 42 flyselskaber ligger under 99,8 pct. og det er ikke kun discount-selskaber som Ryanair og Easyjet, der får dumpekarakter, men også store aktører som Lufthansa og SAS, der ligger helt nede i bunden på en 40. plads.

I den undersøgte firemåneders-periode havde SAS en nedetid på to døgn og fem timer. Det svarer til næsten syv døgn om året. Til sammenligning var KLM's hjemmeside kun nede i en halv time i hele denne periode.

»Dette er store virksomheder som leverer vigtige tjenester over nettet til kunder spredt over forskellige tidszoner; find din rejse, book den, betal og få information om ændringer - i tide. Alligevel har flere af dem tusindvis af nedbrud hvert kvartal. Det er helt utænkeligt at nedbrudene ikke fører til at SAS og Lufthansa, eller for den sags skyld Ryanair, taber kunder,« siger Pingdoms webanalytiker Peter Alguacil.

Det var flysas.com, der blev målt til undersøgelsen, men sas.dk, sas.no og sas.se udviser samme mønster med hyppige nedbrud ifølge Pingdom.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere