I udlandet har man erkendt, at Millennium Winter står lige for døren. Begrebet hentyder til det faktum, at IT-virksomheder vil blive stillet til ansvar for IT-problemer ved årtusindskiftet. Ikke alene vil det kræve ressourcer at afhjælpe problemerne - men de kan også give alvorlige skrammer på IT-virksomheders navn og omdømme.
Medierne har forøget bemanding omkring årtusindskiftet for at fortælle om år 2000 kriser afledt af IT-systemer. Hvis f.eks. ambulancerne ikke kan tilkaldes nytårsaften eller den offentlige trafik går i stå, risikerer IT-virksomhederne som underleverandører til vitale dele af samfundet at blive udpeget til syndebukke.
- IT-virksomheder i Europa tager Y2K-udfordringen meget alvorligt og har derfor oprettet beredskabsplaner for håndtering af presse og offentlighed, fortæller David Fox, direktør og partner i engelske Fox Parrack Fox. Virksomheden er medlem af n42, der er et europæisk netværk af PR og reklamebureauer for IT-virksomheder.
- Dårlig omdømme kan skade en virksomhed længe. Det er jo helt unikt, at man kan forudsige en krise, og det bør man udnytte ved at udarbejde år 2000 beredskabsplaner, siger Aksel Brink, chefredaktør for Datatid og Computer Reseller News.
David Fox og Aksel Brink var blandt oplægsholderne, da det danske medlem af n42, Data Direct, for nyligt afholdt seminar om Millenium Winter for ledere i IT-virksomheder. Desuden talte Eva Kistrup, direktør i Data Direct om, hvad virksomheder kan gøre, hvis de af en eller anden grund gøres ansvarlige for en år 2000 relateret krise.
"De fleste kriser kan begrænses, hvis virksomheden er i stand til at reagere tidligt og pro-aktivt. Men det kræver at virksomheden er godt forberedt og er indstillet på at agere hurtigt og ændre traditionelle kommandoveje. Det kræver også, at man er villig til at tale med pressen på et tidligt tidspunkt."
Konklusioner og debatindlæg fra seminaret om Millenium Winter kan læses på www.datadirect.dk.