Onfone-panik får Telenor til at opsige aftale med Telekæden

Teleselskabet Telenor har skrottet ti års samarbejde og smidt aftalen med Telekæden i skraldespanden. Det er Onfone-priskrigen, der årsagen, siger teleanalytiker John Strand.

Artikel top billede

Fra marts måned kan telekæden ikke længere sælge Telenor-abonnementer. Teleselskabet har efter ti år opsagt forhandleraftalen med den frivillige mobilforhandlerkæde.

"I lyset af konkurrencen på markedet vurderer vi løbende vores aftaler. Vi finder, at vi nu har størst værdi at sælge gennem vores egne butikker og via vores egne butiker og vores aftaler med Bilka, Føtex og Expert," siger Telenors pressechef Peter Glüsing.

Teleanalytiker John Strand peger på, at den igangværende priskrig mellem teleoperatørerne, som han kalder den værste nogensinde, er den egentlige årsag til, at Telenor nu vælger at droppe salgssamarbejdet med Telekæden.

"Det er Onfone-krigen. Det prisfald, vi oplever lige nu betyder, at operatørerne mister mellem en og to milliarder kroner i omsætning. Der er kun en måde de kan reducere omkostningerne på. Det er ved at reducere tilskuddet til telefonerne og reducere i forhandlernes avancer. Det er derfor, de har opsagt aftalen," siger John Strand.

Hos Telenor siger pressechef Peter Glüsing, at han ikke har kendskab til, at opsigelsen af aftalen har noget med priskrigen at gøre.

"Men vi følger selvfølgelig markedstendenserne løbende og justerer vores forretning ud fra det. Det at vi har taget konsekvensen og opsagt aftalen med Telekæden, kan man jo læse ind i John Strands påstand, som man vil," siger pressechefen.

John Strand mener at opsigelsen er opsigtsvækkende, fordi Telekæden har været en stærk partner for Telenor.

"Telekæden er dygtige og har en bred distributionskraft. Det her er ikke noget Telenor gør for sjov. De gør de af nød. Og det er ikke sjovt, hvis man hedder Telekæden," mener John Strand og fortsætter:

"Det prisfald vi oplever i øjeblikket er ikke reversibelt. Det er den hårdeste priskrig vi nogensinde har oplevet i Danmark. Og nok den der får størst konsekvens for, hvordan markedet kommer til at se ud i fremtiden," siger han.

Hos Telekæden har direktør Rolf Erik Ovesen ikke ønsket at kommentere den opsagte aftale.

Flere medlemmer af Telekæden tilslutter sig John Strands analyse i, at den opsagte aftale nok er et led i ændring af markedet.

"Men så må vi jo finde andre måder at tjene penge på. Måske skal vi til at tage gebyr for at sætte folks iPhones op," siger en af forhandlerne, som ønsker at være anonym.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car