Apple tager endnu et designskridt

Designekspert roser Apple for ny bagside af glas og ramme af stål.

Den nye iPhone er ligesom de øvrige produkter fra Apple: Veldesignet! Det mener en dansk designekspert, lektor Henrik Lund-Larsen fra Danmarks Designskole.

Han ejer selv en gammel mobil, og når han sammenligner dén med Apples nye produkt, ser han en klar tendens hos den nye gadget.

"Den bevæger sig længere og længere væk fra den mobiltelefon, som jeg sidder med nu. Den er bare lavet af plastik, der knirker. Du har et gedigent materialevalg i iPhone 4, " siger Henrik Lund-Larsen, der er specialist i industriel design.

Han er sikker på, at materialevalget har været vigtigt for Apple. I en promotion-video bruger elektronikfirmaet lang tid på at forklare, hvordan de har udviklet materialerne og sat telefonen sammen.

En markant ændring i forhold til forgængeren er, at Apple har droppet de to samlinger - det vil sige, at de ældre modeller havde en forside og så en rund bagside. Nu har fireren en stålbjælke hele vejen rundt og så en glas-plade både foran og bagved.

Selv om det nye materialevalg sandsynligvis kommer til at føles som kvalitet i hånden og give et godt indtryk af telefonen, så vil den ekstra samling i forhold til forgængeren få den til at se en anelse mere almindelig ud, mener han.

Den nye bagside kan være en ny designlinje hos Apple, mener han.

"Jeg tror, at grunden til, at den er designet i tre stykker, er for at gøre forside og bagside ligeværdige. Hvor bagsiden førhen var blød og lækker og alene bagside. Det er den ikke mere. Nu er for- og bagside ligeværdige. Det er et vendbart produkt. Det er måske ikke helt udtalt i denne model, men varsler formodentlig en ny generation af produkter lige om hjørnet," siger Henrik Lund-Larsen.

Det er dog ikke sikkert, at alle vil synes om den nye stil. Personligt er Henrik Lund-Larsen umiddelbart knap så begejstret.

"Umiddelbart vil jeg sige, at den er knap så elegant. Det, der var elegant før, var, at der kun var to samlinger. Nu ser den mere almindelige ud," mener han.

Stærk stil
Apple har dog holdt stilen med de bløde hjørner. Hvis man ser den nye iPhone forfra, ligner den forgængeren. Det har været vigtigt for Apple at holde fast i den overordnede linje, vurderer han.

"Man ændrer jo ikke på en succes. Så tilføjer du lidt nyt hvert halve eller hele år. Sådan er det jo med design," siger Henrik Lund-Larsen.

Apple har også opnået genkendelighed, som firmaet tydeligvis holder fast i. Apple har ved den nye iPhone, ligesom med de øvrige produkter, slebet detaljer væk, så udseendet er mere skrabet og rent. Det minder om de danske stole, eksempelvis Arne Jacobsens skrabede og stilrene "Ægget". Dén stil er vigtig og værd at holde fast i, mener han. Derfor er det kun detaljer, der er ændret.

"Det ser identisk ud, men det føles måske lidt anderledes. Det gælder al design, Coca Cola, Carlsberg og whatever. Coca Cola har et logo, der er over 100 år gammelt. Det er skrevet med skønskrift, og mange tror, at det har været det samme hele tiden, men det er det ikke. Det er tilpasset nutiden. Det er forskelligt, men alligevel identisk," forklarer Henrik Lund-Larsen.

Nu med farver
En helt ny ting ved den nye iPhone er, at Apple sælger farvebånd, som kan sidde på kanten. Henrik Lund-Larsen siger, at det ellers har været en værdi, at man kun kan få iPhone i sort og hvid, eftersom det skaber et budskab om et gennemtænkt produkt, og han mener, at de nye farver - udover måske at kunne sikre mod stød - er Apples forsøg på at sælge flere telefoner.

"Det er selvfølgelig fordi, de så kan nå bredere," vurderer han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job