Skandinavien får ny webtv-gigant

Danske Arkena bliver slugt af svenske Qbrick, som danner ny gigant på streamingmarkedet.

Danske Arkena er blevet købt af det svenske streamingfirma Qbrick. Tilsammen bliver de det største selskab i Europa med webtv som hovedfokus, siger Arkenas direktør, Mads Kaysen.

Arkena, der har 20-25 mand og holder til på Nørrebro i København, er et af de to dominerende selskaber, der søger for, at danskere kan se video på internettets danske sider. Arkena har hovedfokus på virksomheder og organisationer, mens Xstream, som holder til i det østlige København, har mange danske medier som kunder. Et andet dansk selskab, som har en række produkter til web-tv, er Video23.

Arkena har i dag over 150 kunder, såsom Carlsberg, Danske Bank, Jyske Bank, Folketinget og Vestas. Sidste år havde selskabet en omsætning på 22 millioner kroner og et overskud efter skat på knap en halv million. Planen er, at Qbricks medieprodukter, som blandt andet Bonnier, Schibstedt, SVT og NRK anvender i dag, nu skal tilbydes til de danske medie- og underholdningsvirksomheder.

Prisen for Arkena er et to-cifret millionbeløb - under 50 millioner, men i den gode ende - oplyser Mads Kaysen, som ikke må give det præcise beløb, som handlens parter er enige om at holde fortroligt.

Samtidig har det nye selskab, som får en omsætning i 2010 på 100 millioner kroner, planer om at udvide kundekredsen med europæiske kunder.

”Norden er et avanceret og veludviklet marked indenfor webtv og mobiltv. Med vore samlede kompetencer og erfaring vil vi stå stærkt når det europæiske marked for alvor tager fart indenfor de allernærmeste år," siger Eric Matsgård, CEO for Qbrick.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly