Indtjeningen på såkaldt analytical intelligence er i kraftig vækst. SAS Institute oplyser, at virksomheden fik en vækst på 25 procent i 2001 på dette område, der det samme år voksede 14 procent på globalt plan (ifølge IDC).
Analytical intelligence dækker et bredt segment af avancerede analyseredskaber, der formidler viden om forholdene i virksomheden forud for vigtige beslutninger ved at trække og analysere oplysninger fra virksomheders informationslagre.
»Vi mærker væksten i analytical intelligence i Danmark, hvor 250 ud af mere end 700 virksomheder, som anvender SAS-systemet, har sat analytical intelligence-projekter i gang. Væksten er logisk med den stigende kompleksitet i data og den voldsomme teknologiske udvikling. SAS har investeret mere end 1000 mandeår i dette særlige område,« siger marketingchef Jim Nielsen fra SAS.
»En virksomhed står godt rustet, hvis den historiske og nuværende udvikling er velkendt. Stort set alle top-100 kunder bruger analytical intelligence. Det tolker vi som et klart signal om, at området bliver betragtet som noget, der skaber konkurrencefordele,« siger Jim Nielsen.