Dell går ind på servicemarkedet

Ligesom HP og IBM vil Dell satse på at tjene en større del af sine penge, på at servicere kunderne.

Der er ikke længere vækst i salget af pc'er. Det har Dell - i lighed med en række andre producenter - måttet sande. I sin søgen efter nye indtægter har Dell igennem det sidste år udvidet sit produktsortiment med bl.a. projektorer, håndholdte computere og ikke mindst printere.

Derfor kommer det måske heller ikke som nogen bombe, at Dell vil lægger yderligere afstand til hardware-priskrigen og udvide sin konsulent- og servicevirksomhed. Det globale marked for IT-konsulenttjenester var på 445 milliarder dollar i sidste år - og det marked vil Dell have en større bid af.

Selskabet tilbyder allerede hjælp til kunder med installation, design og administration af IT-systemerne, men ifølge Michael Dell skal afdelingen udvides betragteligt. Faktisk håber Michael Dell på, at en udvidelse af konsulentafdelingen vil øge Dells årlige omsætning til 60 milliarder dollar inden for fem år. Det er næsten en fordobling af sidste års omsætning, der var på omkring 35 milliarder dollars. Konsulent- og servicetjenester stod for små 2 milliarder dollar af det beløb.

Til sammenligning kommer omkring halvdelen af IBMs indtjening fra servicetjenester.

Hvor IBM har investeret store beløb i opkøb af konsulenthuse - bl.a. PricewaterhouseCoopers - har Dell igennem den seneste tid ansat en række medarbejdere, der skal være med til at løfte opgaven. Dell foretrækker en organisk vækst. Men Michael Dell afviser ikke at processen kan accelereres ved et opkøb.

»Hvis vi finder en mindre virksomhed som passer ind, vil vi selvfølgelig være åbne. Men vi er ikke aktivt ude for at søge efter emner,« siger Michael Dell til nyhedsbureauet Reuters.

Han understreger at Dell vil fokusere på mindre projekter. Han ønsker ikke at Dell skal konkurrere med større konsulenthuse som Accenture og EDS eller blive en outsourcing-partner som overtager driftsafdelinger i virksomhederne.

»Vi vil tilbyde den service, der følger med vores produkter,« forklarer Michael Dell.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    KMD A/S

    Vendor Security Compliance Lead

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird