Flere organisationer forlader AidOnline

Kræftens Bekæmpelse forlader AidOnline-projektet øjeblikkeligt. Det samme gør Røde Kors.

Opdateret: Selv om der stadig hersker tvivl om lovligheden af AidOnline, så har den første af de 12 organisationer nu valgt at forlade projektet.

Den heftige debat fra mange sider i medielandskabet er årsagen til, at Kræftens Bekæmpelse siger farvel.

»I Kræftens Bekæmpelse har vi forholdt os til den kraftige reaktion, som primært er kommet fra online branchen i forhold til AidOnline, og på den baggrund har vi revurderet vores deltagelse,« siger marketingchef Poul Møller.

Derfor er aftalen med AidOnline opsagt med øjeblikkelig virkning.

Men Kræftens Bekæmpelse vil ikke tage afstand fra AidOnline som koncept. Ifølge organisationen er den blot havnet i en teknisk debat om indtjeningsmuligheder ved bannerreklamer på nettet.

»Selvom debatten er en intern branchedebat, hvor selve branchens forretningsmodel i virkeligheden bliver eksponeret som værende meget skrøbelig, ønsker vi ikke at være gidsler i en teknisk debat, der giver os badwill ikke alene i befolkningen, men også i en branche, som vi i anden sammenhæng har et udmærket forhold til,« siger Poul Møller.

Det er ikke ualmindeligt, at medier og mediebureauer enten giver rabat på annoncer eller forærer reklameplads væk til nødhjælpsorganisationer.

Også Røde Kors melder sig ud af aftalen igen.

»Vi er som hjælpeorganisation i disse år presset til at finde måder at finansiere vores arbejde på. Ligesom mange medier er det. Derfor afsøger Røde Kors også aktivt og offensivt nye veje - og vi syntes, at der er mange gode takter i AidOnlines produkt, der er en ide på forkant med en udvikling og en konkurrence på webbet, som nok i fremtiden er uundgåelig,« udtaler kommunikationschef Tina Donnerborg.

Organisationen har ellers tidligere forsvaret deltagelsen i AidOnline. Afslutningen af samarbejdet skyldes, at man gerne vil holde sig på god fod med sine samarbejdsparter.

Vild debat

Sagen rullede for alvor i sidste uge, hvor AidOnline var parat til at søsætte sit projekt. AidOnline tilbyder at udskifte de oprindelige bannerannoncer på danske hjemmesider med reklamer, som AidOnline selv har solgt. 80 procent af salget går til velgørende organisationer. Resten er firmaets fortjeneste.

FDIM arbejder fortsat på at begære en fogedsag mod AidOnline, men ifølge Christian Peytz, der er formand for FDIMs bestyrelse, håber man fortsat, at kontroversen falder til jorden ved at de deltagende organisationer selv bakker ud.

SOS-børnebyerne valgte allerede i sidste uge at tage afstand fra projektet.

Opdateret med Røde Kors' afsked klokken 12:22




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere