Opdateret: Selv om der stadig hersker tvivl om lovligheden af AidOnline, så har den første af de 12 organisationer nu valgt at forlade projektet.
Den heftige debat fra mange sider i medielandskabet er årsagen til, at Kræftens Bekæmpelse siger farvel.
»I Kræftens Bekæmpelse har vi forholdt os til den kraftige reaktion, som primært er kommet fra online branchen i forhold til AidOnline, og på den baggrund har vi revurderet vores deltagelse,« siger marketingchef Poul Møller.
Derfor er aftalen med AidOnline opsagt med øjeblikkelig virkning.
Men Kræftens Bekæmpelse vil ikke tage afstand fra AidOnline som koncept. Ifølge organisationen er den blot havnet i en teknisk debat om indtjeningsmuligheder ved bannerreklamer på nettet.
»Selvom debatten er en intern branchedebat, hvor selve branchens forretningsmodel i virkeligheden bliver eksponeret som værende meget skrøbelig, ønsker vi ikke at være gidsler i en teknisk debat, der giver os badwill ikke alene i befolkningen, men også i en branche, som vi i anden sammenhæng har et udmærket forhold til,« siger Poul Møller.
Det er ikke ualmindeligt, at medier og mediebureauer enten giver rabat på annoncer eller forærer reklameplads væk til nødhjælpsorganisationer.
Også Røde Kors melder sig ud af aftalen igen.
»Vi er som hjælpeorganisation i disse år presset til at finde måder at finansiere vores arbejde på. Ligesom mange medier er det. Derfor afsøger Røde Kors også aktivt og offensivt nye veje - og vi syntes, at der er mange gode takter i AidOnlines produkt, der er en ide på forkant med en udvikling og en konkurrence på webbet, som nok i fremtiden er uundgåelig,« udtaler kommunikationschef Tina Donnerborg.
Organisationen har ellers tidligere forsvaret deltagelsen i AidOnline. Afslutningen af samarbejdet skyldes, at man gerne vil holde sig på god fod med sine samarbejdsparter.
Vild debat
Sagen rullede for alvor i sidste uge, hvor AidOnline var parat til at søsætte sit projekt. AidOnline tilbyder at udskifte de oprindelige bannerannoncer på danske hjemmesider med reklamer, som AidOnline selv har solgt. 80 procent af salget går til velgørende organisationer. Resten er firmaets fortjeneste.
FDIM arbejder fortsat på at begære en fogedsag mod AidOnline, men ifølge Christian Peytz, der er formand for FDIMs bestyrelse, håber man fortsat, at kontroversen falder til jorden ved at de deltagende organisationer selv bakker ud.
SOS-børnebyerne valgte allerede i sidste uge at tage afstand fra projektet.
Opdateret med Røde Kors' afsked klokken 12:22