Kan Google Analytics leve uden ip-logning?

Google-konkurrent stopper med at overvåge ip-adresser.

Webanalysefirmaet ClickTale stopper med at gemme besøgendes IP-adresser.

ClickTale bruges som regel af hjemmeside-ejere som et tilvalgsprodukt oveni eksempelsvis Google Analytics. ClickTale tilbyder en freemium-løsning, hvor kunderne betaler penge for de bedste funktioner. Clicktales specialiteter er blandt andet sporing af klik på sideniveau, sporing af scroll, mouse heatmap og videovisning af brugernes adfærd.

Når en besøgende klikker sig ind på en hjemmeside, som bruger ClickTale, vil firmaets system fra den 21. november blot trække landeoprindelse ud af IP-adressen, men ikke gemme selve IP-adressen.

"Det gør ClickTale til den første webanalyse-løsning, der giver sådan et løfte," skriver Shmuli Goldberg, markedsføringschef hos ClickTale, som opfordrer andre webanalysefirmaer til at følge trop.

Overvågningen af de besøgende bruges til at skaffe data, som eksempelvis kan bruges over for annoncørere på en hjemmeside. ClickTales beslutning kommer efter pres fra politikere i en del lande for at skabe mindre overvågning på internettet. En IP-adresse henleder som regel til en fysisk adresse - medmindre det er en proxyadresse eller en dynamisk IP-adresse. Ofte kan IP-adressen altså henvise til en bestemt netlinje og altså i teorien en eller få personer.

 

Dansk ekspert ser opt-out som større trussel

En dansk ekspert i webanalyse, Jacob Kildebogaard fra konsulentfirmaet Pentia, har selv kunder, som bruger ClickTale. Han vurderer, at det ikke gør den store forskel for dem, at den enkelte besøgendes IP-adresse fremover ikke bliver gemt.

Han påpeger, at Google Analytics, der ellers i en periode gemmer den fulde IP-adresse, tilbyder en lignende ordning, hvor IP-adresser ikke gemmes. Selv hvis Google skulle bestemme sig for anonymisering hos alle kunder, ville det ikke gøre den store forskel for, om hjemmeside-ejerne ville kunne bruge dataene, mener han.

"I mine øjne er det ikke et større problem, hvis Google Analytics stopper med at gemme IP-adressen. Geografiske data er alligevel i forvejen noget unøjagtige, da det i nogle tilfælde er på baggrund af proxyadressen. Så generelt set har vi vænnet os til ikke at lægge alt for meget i de geografiske data, men fokusere på de andre spændende data," siger Jacob Kildebogaard.

Han mener, at det er et større problem, hvis "opt-out" bliver udbredt. Både ClickTale og Google Analytics giver netsurfere mulighed for helt at fravælge at blive registreret. Ved Google sker det ved at browseren blokerer for det javascript, som registrerer besøget. Ved ClickTale skal netsurfere klikke på en knap på firmaets hjemmeside, hvorefter ClickTale stopper overvågningen.

"Det er langt mere problematisk, hvis opt out-muligheden begynder at blive benyttet bredt i befolkningen, for så spores de slet ikke. Og SÅ mangler vi data at arbejde med. Men som det ser ud nu, så er det meget få, der kender muligheden, og endnu færre der benytter den," siger Jacob Kildebogaard.

Politikere i eksempelvis Tyskland har været ude med riven efter firmaer som Google for at registrere netsurferes adfærd. Google gemmer IP-adressen i ni måneder og anonymiserer derefter dataene. Søgegiganten gemmer cookies i 18 måneder. Også de europæiske datatilsyn har gennem en arbejdsgruppe, WP29, kritiseret eksempelvis Google og Yahoo for ikke at leve op til EU's regler om at anonymisere websurfere, der bruger søgetjenesten og registreres. EU-regler siger, at firmaerne skal anonymisere efter et halvt år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S