Kan Google Analytics leve uden ip-logning?

Google-konkurrent stopper med at overvåge ip-adresser.

Webanalysefirmaet ClickTale stopper med at gemme besøgendes IP-adresser.

ClickTale bruges som regel af hjemmeside-ejere som et tilvalgsprodukt oveni eksempelsvis Google Analytics. ClickTale tilbyder en freemium-løsning, hvor kunderne betaler penge for de bedste funktioner. Clicktales specialiteter er blandt andet sporing af klik på sideniveau, sporing af scroll, mouse heatmap og videovisning af brugernes adfærd.

Når en besøgende klikker sig ind på en hjemmeside, som bruger ClickTale, vil firmaets system fra den 21. november blot trække landeoprindelse ud af IP-adressen, men ikke gemme selve IP-adressen.

"Det gør ClickTale til den første webanalyse-løsning, der giver sådan et løfte," skriver Shmuli Goldberg, markedsføringschef hos ClickTale, som opfordrer andre webanalysefirmaer til at følge trop.

Overvågningen af de besøgende bruges til at skaffe data, som eksempelvis kan bruges over for annoncørere på en hjemmeside. ClickTales beslutning kommer efter pres fra politikere i en del lande for at skabe mindre overvågning på internettet. En IP-adresse henleder som regel til en fysisk adresse - medmindre det er en proxyadresse eller en dynamisk IP-adresse. Ofte kan IP-adressen altså henvise til en bestemt netlinje og altså i teorien en eller få personer.

 

Dansk ekspert ser opt-out som større trussel

En dansk ekspert i webanalyse, Jacob Kildebogaard fra konsulentfirmaet Pentia, har selv kunder, som bruger ClickTale. Han vurderer, at det ikke gør den store forskel for dem, at den enkelte besøgendes IP-adresse fremover ikke bliver gemt.

Han påpeger, at Google Analytics, der ellers i en periode gemmer den fulde IP-adresse, tilbyder en lignende ordning, hvor IP-adresser ikke gemmes. Selv hvis Google skulle bestemme sig for anonymisering hos alle kunder, ville det ikke gøre den store forskel for, om hjemmeside-ejerne ville kunne bruge dataene, mener han.

"I mine øjne er det ikke et større problem, hvis Google Analytics stopper med at gemme IP-adressen. Geografiske data er alligevel i forvejen noget unøjagtige, da det i nogle tilfælde er på baggrund af proxyadressen. Så generelt set har vi vænnet os til ikke at lægge alt for meget i de geografiske data, men fokusere på de andre spændende data," siger Jacob Kildebogaard.

Han mener, at det er et større problem, hvis "opt-out" bliver udbredt. Både ClickTale og Google Analytics giver netsurfere mulighed for helt at fravælge at blive registreret. Ved Google sker det ved at browseren blokerer for det javascript, som registrerer besøget. Ved ClickTale skal netsurfere klikke på en knap på firmaets hjemmeside, hvorefter ClickTale stopper overvågningen.

"Det er langt mere problematisk, hvis opt out-muligheden begynder at blive benyttet bredt i befolkningen, for så spores de slet ikke. Og SÅ mangler vi data at arbejde med. Men som det ser ud nu, så er det meget få, der kender muligheden, og endnu færre der benytter den," siger Jacob Kildebogaard.

Politikere i eksempelvis Tyskland har været ude med riven efter firmaer som Google for at registrere netsurferes adfærd. Google gemmer IP-adressen i ni måneder og anonymiserer derefter dataene. Søgegiganten gemmer cookies i 18 måneder. Også de europæiske datatilsyn har gennem en arbejdsgruppe, WP29, kritiseret eksempelvis Google og Yahoo for ikke at leve op til EU's regler om at anonymisere websurfere, der bruger søgetjenesten og registreres. EU-regler siger, at firmaerne skal anonymisere efter et halvt år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere