Danske forbrugere snyder for milliarder hver eneste år, mener forsikringsselskaberne. Derfor drømmer forsikringsbranchen om et landsdækkende register, så branchen lettere kan spotte svindlerne. Men de må drømme videre.
Forsikringsselskabernes erhvervsforening, Forsikring & Pension, fik i går afslag fra Datatilsynet om at lave et register, der imødekommer alle branchens ønsker.
Branchen ønsker et register med: kundens navn,
adresse og fødselsdato, forsikringstypen, skadestypen, skadesdato, erstatningskravets størrelse og identifikation af den medarbejder i selskabet, der har anmeldt skaden til registret.
Det er meningen, at registret kun skal indeholde oplysninger om privatforsikringer, så oplysninger om livs- eller sygdomsforsikringer skal ikke registres.
Datatilsynet sagde god for registret på betingelse af, at kunderne kun bliver registreret, hvis de har givet samtykke til det. Og den betingelse udvander register, mener erhvervsorganisationen.
Hvis kunderne skal give samtykke, undgår de potentielle snydere nemlig at blive registret. Kontorchef Jakob Thyssen Valerius hos Forsikring & Pension oplyser til ComON, at organisationen nu overvejer, om man vil oprette et register, der kun opfatter personer, der har givet samtykke.
Erhvervsorganisationen har tidligere søgt om tilladelse om et lignende register, men både i 2002 og 1996 fik de afslag.
I mellemtiden er ligende registre dukket op i udlandet. Blandt andet i Sverige og Norge har registret haft en tydelig præventiv effekt, påpeger Forsikring & Pension.
Formålet med registret er at bekæmpe forsikringssvindel. Branchen skønner, at der alene på privatforsikringsområdet
svindles for næsten tre milliarder om året.