EU-udvalget for borgerrettigheder og justits har vedtaget et direktiv, som tillader distribution af uønskede reklamebudskaber per e-mail og SMS. Det nye direktiv betyder at marketing-firmaer kan sende reklame-mails uden at indhente modtagerens accept først. Det eneste krav er, at mailen er forsynet med en afsenderadresse, som tillader modtageren at melde tilbage og frabede sig yderligere mails ("opt-out").
En talsmand for udvalget fortæller, at direktivet nu skal fremlægges for EU-parlamentet. Det kommer sandsynligvis til afstemning i september. Direktivet tolkes som et alvorligt nederlag til Danmark, Finland, Tyskland, Østrig og Italien, der allerede har indført national lovgivning efter en "opt-in" model. Denne ordning betyder at spam er forbudt, undtagen hvis modtageren på forhånd har indvilliget i at modtage reklamer.
Landene havde kæmpet for en fælles linie i EU, men anstrengelserne ser altså nu ud til at være forgæves. "Pro-spam" alliancen - altså de lande, som går ind for en "opt-out" model - anføres af Storbritannien, der ikke overraskende er godt tilfreds med det nye direktiv.
Joe McNamee, den EU-ansvarlige hos EuroISPA, en sammenslutning af internet-udbydere, betegner direktivet som et "nederlag for forbrugerne" og opfordrer alle EU-borgere til at kontakte det lokale medlem af EU-parlamentet for at protestere over afgørelsen.
(Kilde: Internet World)