Lukket webbutik holdt åbent i fire uger

Spøgelsesbutik tog i fire uger mod ordrer. Kunder ventede forgæves på deres varer.

Webbutikken Enavia gik officielt konkurs i onsdags. I de fire uger siden de ansatte blev sendt hjem, har butikken dog holdt sin hjemmeside åben med mulighed for at handle. Kunder, der har bestilt varer online hos Enavia har forgæves bestilt varer, der aldrig blev leveret.

Det får Lars Schmidt Larsen fra E-handelsfonden til at kritisere Enavia for at ødelægge online-branchens troværdighed, når den løber om hjørnerne med kunderne.

»Det skaber mistillid til e-handel, når en lukket butik ikke standser for handlen,« siger direktør Lars Schmidt Larsen.

Han står i spidsen for e-mærket, der er et gyldent stempel til e-butikkerne. Han bebrejder Enavia for at skabe et billede af hele nethandlen som en anløben branche, der har problemer med troværdigheden.

»Det skaber mistillid, fordi kunderne ikke kan skelne mellem en enkelt butik og hele branchen,« siger Lars Schmidt Larsen, E-handelsfonden.

En kunde, der er kommet i klemme er Thomas fra Odense. Han har købt et hukommelseskort til 200 kroner hos Enavia. På trods af, at hans bestilling blev gennemført på Enavias hjemmeside, har han endnu ikke fået sin vare. Han blev overrasket over, at butikken var lukket, og de ansatte var gået hjem, når hjemmesiden kørte videre.

»Det er dårligt, at Enavia ikke skriver på hjemmesiden, at man ikke kan købe noget. Havde det været mig, havde jeg lukket siden ned, siger Thomas.

I skrivende stund er Enavias modul for onlinebetalinger spærret, mens det lille e-mærke stadig optræder på hjemmesiden. En række kundeklager og CRN's omtale af Enavia fik i starten af maj E-handelsfonden til at fratage Enavia retten til bruge mærket. Alligevel optræder mærket på siden.

Caroline Appleyard fra E-handelsfonden, der bestyrer godkendelsesordningen fortæller, at de har frataget Enavias mærke. Stik mod reglerne for e-mærket, har virksomheden ikke besvaret kundernes telefonopkald. Det betyder ifølge Caroline Appleyard, at virksomheden skal betale 1.000 kroner for hver dag butikken ulovligt bruger e-mærket.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job