Mobilregler skader teknologien

Nye regler for markedsføringen af mobiltelefoner betyder, at Danmark går i den forkerte retning teknologisk, mener teleanalytiker.

De nye regler for markedsføring af mobiltelefoner, der blandt andet siger, at et teleselskab højest må binde sine kunder for seks måneder af gangen skader det teknologiske fremskridt i Danmark. Det mener teleanalytiker John Strand.

Reglerne kræver også, at udbyderne skal være meget bedre til at vise, hvad det reelt koster at købe en billig telefon over seks måneder.

»Operatørerne er begyndt at køre kampagner for gammel teknologi. Skal de lave det absolut billigste tilbud, er de nemlig nødt til at putte gammel teknik i lommen på kunderne. Nu handler det om, hvem der kan levere den billigst mulige seksmånederspakke,« siger John Strand til Børsen.

Han kritiserer, at danske politikere bruger Finland som glansbillede. I Finland er operatørtilskud forbudt, og det har været positivt. Men sådan bliver det ikke ved med at være, mener John Strand.

»Nu begynder selv finnerne at erkende, at den politik er et problem for deres 3G-udruldning,« siger John Strand.

Mobilselskabet Debitel, der har holdt fast i de billige mobiltelefoner, giver John Strand delvist ret.

»Han har ret i, at de billige telefoner har fået en renæssance, efter at det er blevet mere synligt, hvad man betaler,« siger Per Nielsen, direktør i Debitel til Børsen.

Men han tilføjer dog, at det ikke er ubetinget dårligt.

»Der er sket et skifte til det, vi hos os kalder »fede telefoner«. Tidligere solgte vi i spandevis af de allerbilligste Nokia og Sony-Ericsson-modeller. I dag findes der to helt separate kundegrupper, og den største del vælger de fede telefoner, hvor det snarere er design og formfaktor end for eksempel indbygget kamera, der trækker,« siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension