En opgørelse fra nyhedsbrevet Retail News Letter viser at den gennemsnitlige tysker handler mere end dobbelt så meget på nettet som gennemsnits-danskeren, skriver Berlingske Tidende.
I Tyskland blev der i gennemsnit solgt for 268 euro på nettet pr. indbygger i 2002, mens tallet for Danmark er 121 euro.
Norge og Finland ligger foran Danmark med henholdsvis 188 og 147 euro pr. indbygger, mens der i Sverige kun blev nethandlet for 106 kr. pr. indbygger i 2002.
Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) mener at de korte afstande i Danmark har betydning for det begrænsede internet-salg.
»Sammenlignet med en række andre lande har vi ikke haft den samme tradition for postordresalg. Det er formentlig det, som også slår igennem i forhold til netsalget. Vi har herhjemme korte afstande og en butiksstruktur med et fintmasket butiksnet, og det er sandsynligvis en af de afgørende forklaringer på, at vi ligger lavere end lande som Tyskland og Storbritannien,« siger FDIH-direktør Morten Kamper til Berlingske Tidende.
Han mener desuden, at tallene skal læses med forbehold. En af de absolutte succeshistorier, Coops Nettorvet, tæller slet ikke med i statistiken, fordi varerne hentes i den fysiske butik.
Morten Kamper forudsiger at kombinationen af nethandel og et fysisk butiksnet vil få større betydning fremover.
»Hvis du vil flytte omsætning over til nethandel er det fordele som nem selvbetjening, et attraktivt sortiment og konkurrencedygtige priser, som kunderne efterspørger. Her tror jeg, man tidligere har satset på de forkerte ting, hvor man via nethandel har tilbudt serviceydelser, som der ikke var den store efterspørgsel på,« siger Morten Kamper til avisen.