Søgemaskiner skal ikke have lov til at opbevare de data, som vi brugere efterlader, i mere end seks måneder. Det mener »Artikel 29-arbejdsgruppen« under EU, der netop har fremlagt sin længe ventede rapport om dataopbevaring hos nettets søgemaskiner. Gruppen har i første omgang fokuseret sit arbejde på Google, men rapportens konklusioner gælder også for andre søgetjenester som Lycos og Yahoo, skriver digi.no.
Arbejdsgruppen mener at alle søgemaskinerne skal overholde EU's regler om beskyttelse af personfølsomme oplysninger, selvom de ikke har hjemme i EU-området.
Google har på forhånd reageret ved at forkorte opbevaringstiden for søgeresultater fra 24 til 18 måneder, men rapporten kræver, at data om søgninger ikke skal opbevares i mere end seks måneder.
Rapporten konstaterer desuden, at IP-adresser skal håndteres som andre personlige oplysninger, og dermed underlægges stærkere begrænsninger end det, der gælder i dag. Desuden skal brugerne informeres om, hvad de personlige data bruges til.
Og det kræves, at søgemaskinerne skal gøre mere for at forhindre, at kreditkortnumre, telefonnumre og andre private data lander i deres søgedatabaser.
Det kritiseres desuden, at søgemaskinerne forsyner deres cookies - små tekstfiler, der gemmes på den lokale computer - med udløbsdatoer langt ude i fremtiden. Yahoo bruges eksempelvis cookies, der først udløber om 20 år, og Network Solutions har sat sin cookie til at udløbe i 2076.
Den enkelte cookie har et unikt nummer og kan dermed bruges til at genkende brugeren, næste gang man besøger et website.
Det er ikke sikkert, at EU-Kommissionen vil overtage anbefalingerne i rapporten, men hvis den bliver omsat til EU-lovgivning, kan det betyde store ændringer for søgemaskinerne.
Google har allerede reageret ved at forsvare sin praksis med at gemme brugerdata i 18 måneder. Firmaet mener, at det er nødvendigt at analysere brugernes adfærd for at forbedre og videreudvikle søgetjenesten. Og Google afviser samtidig, at IP-adresser bør opfattes som personfølsomme data.
Det er ikke mindst Googles overtagelse af reklamevirksomheden Doubleclick, der har sat gang i EU-Kommissionens granskning af søgemaskinernes dataopbevaring.