DK-Hostmaster brød regler for at redde Google

"Det var en feberredning."

Onsdag fra omtrentlig klokken 17 til klokken 18.10 havde Google.dk navneserver hos det danske webhotel One.com.

Det var bestemt ikke meningen, at danskere, som søgte søgemaskinen, i stedet lavede opslag hos den danske hjemmeside-udbyder.

One.com's server gik ifølge Hostmaster-DK ned, mens Google slet ikke fik besøgende. Derfor havde direktør Per Kølle fra DK-Hostmaster lidt over klokken 17 en desperat medarbejder fra One.com i telefonrøret, mens han egentlig sad i en taxa på vej hjem fra arbejde. Blot nogle sekunder senere ringe Googles medarbejdere - både fra Danmark og hovedkvarteret i Californien.

Efter at have fået styr på op og ned ringede Per Kølle til en af firmaets to teknikere. De var egentlig taget hjem, men har begge fjernadgang til systemerne, så de kan hjælpe i weekenden, hvis noget går galt. Teknikeren, som Per Kølle ringede til, sørgede for, at Google.dk klokken 18.10 igen havde navneserver i californiske Mountain View.

DK-Hostmasters service i sagen har været i top, for den danske domæneadministrator er helt uden skyld i sagen, siger direktør Per Kølle, som siger, at han har kigget i historikken. Den fortæller, at Google har accepteret anmodningen om en redelering.

DK-Hostmasters indgriben var exceptionel.

"Som jeg har gjort dem opmærksomme på, så er det ikke dét, der er indholdet i de 36 kroner, som man giver for at have et domænenavn i Danmark," siger Per Kølle om DK-Hostmasters indgriben uden for åbningstiden.

 

Per Kølle brød procedure

Han mindes ikke selv, at DK-Hostmaster før har været ude for, at et firma vej fejl har fået omdirigeret navneserveren.

I dette tilfælde lod han hånt om procedurerne i dét, han kalder for en fiberredning.

"Så kan man angribe mig for ikke at holde procedurerne, for jeg ved jo reelt ikke, hvem jeg snakker med," siger Per Kølle.

"Når de to parter begge skriger om hjælp, så er der nok noget om det," siger Per Kølle, som fik bestyrket sin formodning ved, at One.com hurtigt sendte en anmodning om at få navneserverne ændret tilbage.

Google accepterede dog ikke i går aftes den baglæns omdelegering, men alligevel tog Per Kølle en beslutning om at hjælpe One.com, som pludselig blev overbebyrdet med besøgende, og Google.dk, som pludselig manglede besøg.

 

50 kroner kunne have sparet Google

Google kunne i øvrigt have undgået hele problematikken ved at have været tilmeldt ordningen "Very Important Domain" - VID - hvor al korrespondance om omdirigering bliver sendt via anbefalet post. Google er dog ikke tilmeldt og har dermed sparet 50 kroner (eksklusiv moms) årligt. Til gengæld mistede de godt en times trafik til Google.dk.

"Hvis de havde haft denne service, så havde vi sendt et anbefalet brev til Californien. Det tager noget tid og er besværligt, men så er man til gengæld sikker på, at det ikke sker igen," siger Per Kølle, som oplyser, at ganske få firmaer - eksempelvis banker - har tilmeldt sig VID.

"De fleste mener nok, at det er ligesom at gå over åen for at få vand," vurderer Per Kølle om firmaernes syn på proceduren med den langsommelige fodpost.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job