Ford har indbygget et automatisk parkeringssystem i sin kommende C-MAX, som skulle være i stand til at skrue bilen ind i selv den trangeste parallelparkering. Det må næsten være enhver bilists drøm; slip rattet og lad bilen parkere sig selv. Hvis det ellers fungerer så godt, som Ford lover.
Det såkaldte Ford Active Park Assist scanner begge vejsider for egnede parkeringspladser mens bilen kører. Sensorerne scanner passivt, selvom parkeringssystemet ikke er slået til. Det betyder, at føreren kan aktivere systemet, når bilen har passeret forbi en mulig plads.
Systemet reagerer på impulser fra i alt 10 sensorer, som er placeret på bilens sider og kofangere. Side-sensorerne scanner konstant for plads i vejsiderne – med en fart på op til 30 km/t – og når systemet registrerer en egnet plads, aktiveres en alarm, ligesom føreren får visuel besked via et display i instrumentpanelet.
Når parkeringssystemet har fundet en egnet plads, bliver føreren instrueret via instrumentpanelet. Føreren har kontrol over speeder og bremse og vælger selv bak- eller fremadgående gear mens systemet overtager styringen af bilen. Parkeringsmanøvren kan foretages med en fart af op til 10 km/t.
Ifølge Ford skulle systemet være i stand til at tilpasse sig forskellige parkerings-situationer. Normalt vil systemet føre bilen ind på en plads, så den holder parallelt med kantstenen, men hvis bilerne omkring er parkeret på en anden måde – for eksempel oppe på kantstenen – vil systemet automatisk indrette sig efter de øvrige parkerede biler.
Det skulle være være så intelligent, at systemet for eksempel afvise en potentiel parkeringsplads i en smal ensrettet gade med parkerede biler i begge vejsider, simpelthen fordi parkeringsmanøvren rummer en fare for kollision.
Den nye bilmodel med parkeringsautomatikken indbygget ventes til Danmark sidst på året.