Små virksomheder vrager Microsoft

Små nystartede virksomheder vil ikke betale mange tusinde kroner for dyre Microsoft-licenser. De vælger derfor i stigende grad alternative økonomistyringssystemer.

Når man lige har sat virksomheden i søen handler det om at holde omkostningerne nede på et minimum. Derfor fravælger mange nystartede virksomheder de dyre økonomistyringssystemer fra Microsoft og vælger i stedet billigere danske løsninger til at holde styr på tallene.

»Små og nyetablerede virksomheder har få penge mellem hænderne, og vil ikke bruge mange tusinde kroner på et regnskabssystem. De foretrækker at starte med en billig og simpel løsning. De små systemer kan sagtens opfylde behovene hos hovedparten af de nye virksomheder, som primært skal bruge programmerne til bogføring og udsendelse af fakturaer, siger Herbert Nathan fra HerbertNathan & CO til ErhvervsBladet.

Han vurderer, at syv ud af ti små virksomheder i dag bruger systemer fra Microsoft Business Solution. Men samtidig anslår han, at kun godt en tredjedel af de nystartede virksomheder, der overlever mere end et år og får brug for et økonomistyringssystem, i dag vælger Microsoft. Dermed vil Microsofts dominans blandt de små danske virksomheder med tiden blive markant mindre.

I stedet vil programmer som Summasumarum, Winfinans, Winkompas, Admiral, Key Balance og Stellar Office fra små danske producenter vinde frem, vurderer Herbert Nathan.

Microsofts nuværende dominans på det danske marked for økonomistyringssystemer skyldes blandt andet, at firmaet for to år siden købte den danske producent Navision, som i mange år havde domineret det danske marked.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job