Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Klumme: Er den næste Google killer på vej?

Søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen ønsker Google tillykke med 10-års-fødselsdagen. Men der skal ikke hviles på laurbærene. Firmaets største konkurrent kan lure lige om hjørnet.

Nu har Google netop overstået sine første 10 år. Stort tillykke med det. Det har de helt bestemt gjort virkelig godt. Det er meget sjældent at det lykkedes for nogle, at gøre et varemærke så kendt som Google - i så store dele af verden, som det er sket for stifterne Larry Page og Sergey Brin. Og så på så kort tid. Deres varemærke er endda blevet et verbum - nu også på dansk. Det skulle komme med i den næste danske retskrivningsordbog: "at google" (med lille G).

Med hvad kommer der mon til at ske de næste 10 år? Står der en "Google killer" lige rundt om hjørnet? Er det overhovedet muligt at slå Google af pinden, eller må vi acceptere, at Google for tid og evighed vil forblive så dominerende i søgemarkedet, som de er?

Med jævne mellemrum dukker der nye søgemaskiner op, eller ideer til dem, som forsøger at tage kampen op mod Googles dominerende rolle på søgemarkedet. En dominerende og lukrativ rolle.

Det blev på et tidspunkt for ikke så længe side vurderet, at bare 1 procent af søgemaskinemarkedet kan være over 1 milliard dollars værd om året.

Det er bestemt blevet et meget lukrativt marked. Et lukrativt medie. For jeg mener absolut, at en søgemaskine kan sidestilles med andre medier, som dagblade og TV-stationer. Søgemaskinerne er et medie vi bruger til at orienterer os i verden. Et meget vigtigt et af slagsen. Muligvis det mest lukrative massemedie nogensinde!

Nogle gange er det meget seriøse kræfter, der står bag disse forsøg på at overtage søgemarkedet, som det f.eks. er tilfældet med Mahalo, der har bl.a. Jason Calacanis i staben eller nyeste skud på stammen Cuil, som bl.a. Lous Monier (AlataVista, eBay, Google) og en række andre tidligere Google-medarbejdere står bag.

Håbefulde forsøg

Andre gange er det mindre seriøse kombattanter - typisk unge håbefulde udviklere, der ikke helt har forstået den praktiske udfordring det er at køre en moderne global søgemaskine. Typisk ser man de her optimistiske ungersvende dukke op i debatter på nettet, hvor de proklamerer, at de har den næste "Google killer" - eller det der ligner.

Da jeg for mange år siden sad som daglig leder af søgemaskinen Kvasir, fik jeg også mange af den slags henvendelser direkte.

Al respekt for ungdommens optimisme, men der skal som sagt temmelig stærke kræfter til i dag for at kunne få fat i nogle af Google, Yahoo og MSN's søgebrugere. Det er ikke nok med en god ide, et par hjemmebryggede servere og en masse good-will. Det gik i 1996 og måske i 1997 - men ikke i 2008!

Microsoft har forsøgt. Og med al respekt for, at nogle mener, at Microsoft ikke kan noget som helst, så har de altså ansat over 1.000 dygtige mand til opgaven og brugt over $300 millioner på markedsføring - uden at få meget andet et lille hjørne.

At bygge en god søgemaskine i 2008 er bestemt ikke nogen let opgave. Der er så uendeligt mange forhold, der skal tages hensyn til - og hver eneste af dem kræver resurser at løse. Og så skal en søgemaskine jo ikke bare være i top på engelsk i dag - danskere kræver deres særlige version justeret for gode danske resultater på samme måde som stort set alle andre lande og sprogområder. Der er mange! Og hver af dem har deres særlige sproglige regler, kulturer og begrænsninger.

I nogle lande må bestemte typer søgeresultater således ikke vises. Vi kender alle eksemplerne fra Kina, men det er skam ikke bare i diktaturstater som Kina det sker - også i Tyskland og Frankrig er der restriktioner - der på nazistisk materiale.

Og der er en million andre ting at forholde sig til - dette var blot et par eksempler.
Men betyder det, at Google er urokkelig, og at de aldrig kan væltes af pinden?

Alt dør

Bestemt nej! Ingen virksomheder, uanset hvor solidt de sidder på et marked, er immune overfor konkurrence, forandringer i markedet og ændrede vaner blandt kunderne. Og da slet ikke, når det handler om internetvirksomheder. Det har historien slået fast med syvtommer søm.

Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen: Intet overlever! Alting dør, alt forgår og alle virksomheder lukker - på et eller andet tidspunkt. Ingen mennesker, virksomheder, eller selv religioner, har overlevet evigt. Alting forsvinder på et tidspunkt og giver plads til (eller bliver skubbet ud af) nyt.

Udover ganske enkelte, og stærkt tvivlsomme, beretninger i religiøse skrifter har historien vist, at det er et faktum, at alting forsvinder og nyt opstår. Det ligger helt fast.

Så med andre ord - jeg er 100% sikker på, at Google ikke er her mere om 8.000 år. Spørgsmålet er mere, hvor de er til næste år - og de næste 10. Det er langt sværere at svare på.

Jeg tror, der er flere muligheder for, at en "Google Killer" kunne dukke op - en søgemaskine, der får flere brugere end Google. Google nævner selv med jævne mellemrum nogle af disse muligheder i deres børsprospekter.

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke tror, det bliver hverken Cuil eller Mahola. Det er der mange grunde til, men dem vil ikke gå i dybden med her og nu.

En af de muligheder, som der var meget snak om over sommeren, er at Microsoft og Yahoo - i hvert fald i forhold til søgemaskinen, slår sig sammen og får udnyttet de fælles kræfter maksimalt. Både Yahoo og Microsoft har en forbandet masse ekstremt god teknologi og fantastisk dygtige folk. Kan de få det hele til at spille maksimalt sammen, så kunne de godt slå Google af pinden.

Jeg tror ikke, det løb er kørt endnu - selvom Microsoft konsekvent nægter, at de har nogen interesse tilbage. Men foreløbigt går det jo også i den rigtige retning for Microsoft, i forhold til en overtagelse - Yahoo's aktie var i begyndelsen af denne uge nede i blot $13,80 mod de ca. $33 Microsoft bød for ikke så længe siden. Og den falder dag for dag ...

En anden mulighed er, at der dukker to kvikke knægte, eller tøser, op med en god ide, en lånt garage, lidt hjemmestrikkede computere og en revolutionerende ny måde at tænke søgning på. Det var sådan, Google selv overtog markedet efter AltaVista, som ellers sad fedt og solidt på det dengang. Det kan godt ske igen.

Indrømmet - det er langt sværere i dag, end det var i 1997. Disse kvikke nørder skal være endnu dygtigere og endnu mere revolutionerende i deres tanker, end Larry Page og Sergey Brin var det. Men det er bestemt ikke umuligt. Den klogeste mand eller kvinde i verden er stadig ikke født.

En tredje mulighed er, at der er en anden mastodont, som skulle ligge inde med noget hemmeligt ... Den teori er faktisk ikke helt så fantasifuld som den lyder. Der er lidt hold i den.

Hemmelige modstandere

IBM har således i mange år - sandsynligvis mere end 10, arbejdet med noget som mange tror er en forbandet avanceret søgemaskine. Men vi ved ekstremt lidt om den.

Der har været nogle rygter om, at de har en kontrakt med det amerikanske militær om sådan en søgemaskine. Det er ikke utænkeligt. Denne kontrakt skulle, ifølge de samme rygter, have været oppe til fornyelse i år og der var derfor snak om, at hvis den nu ikke blev fornyet ville de så smide søgemaskinen ud på det åbne marked - og kunne den så i givet fald være en søgemaskine, der langt overgik Google. En Google Killer?

Måske. Foreløbigt er der ikke sket mere på den front, så det forbliver gætteri. Men det er bestemt ikke umuligt. Og det er det, der er pointen.

Der har også, i snart mange år, været snak om at hele søgemaskinemarkedet måske ville dele sig - i vertikale søgemaskiner. For ved at lave en søgemaskine der f.eks. kun søger efter materiale om heste, så kan man meget lettere lave den virkelig god - og måske endda bedre end Googles brede søgning.

Jeg tror ikke så meget på den ide. Der har altid været enkelte vertikale søgemaskiner, men de har aldrig udgjort en dominerende del af markedet. Jeg tror ikke almindelige mennesker - det store flertal, gider at have bookmarks til 30 forskellige søgemaskiner - en når de skal søge efter heste, en anden til biler, en tredje til politik osv. De fleste vil bare have en god søgemaskine med et enkelt søgefelt og en knap. Så må det være op til søgemaskinen, at "regne ud" hvad jeg vil have.

Google gør naturligvis alt, hvad de kan for at dæmme op for forsøg på at udmanøvrere dem på markedet. En af de ting, de bl.a. gør, er at opkøbe et hav af mindre teknologivirksomheder, der har bare skyggen af noget de kunne bruge - eller som andre kunne bruge imod dem. De lukker huller.

Så alt i alt. Tillykke til Google med de 10 år. I har fortjent jeres succes. Men tro ikke, at I kommer sovende til de næste 10 år. Den næste Google Killer lurer altid lige om hjørnet...
___

Copyright Mikkel deMib Svendsen. Forfatteren er kreativ direktør i firmaet deMib.com




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere