USA har brugt 160 mio. kr. på krigsspil

Det amerikanske militær har brugt 160 mio. kr. på spillet America's Army, der skal tiltrække unge til hæren.

I 2002 kom det første gratis spil i serien America's Army, der er bestilt og betalt af det amerikanske militær. Spillene i serien skal få flere unge til at melde sig til hæren. Nu har internet-tjenesten Gamespot fået aktindsigt i militærets budget for spiludvikling, og det viser sig at America's Army samlet har kostet 160 millioner kroner over de sidste ti år (udviklingen startede i 2000).

De nye dokumenter, som Gamespot har fået frigivet, viser også at America's Army oprindelig var planlagt som et fem-års projekt, der kun skulle koste 35 mio. kr.

Men det gratis spil blev hurtigt populært og der kom flere opdateringer og udvidelser, indtil den første rigtige fortsættelse, America's Army 3, kom tidligere i år.

America's Army er udviklet til pc-platformen, men Ubisoft har udgivet flere versioner til konsoller, herunder America's Army: Rise of the Soldier til PS2 og Xbox og America's Army: True Soldiers til Xbox 360.

Det eksterne udviklingshold bag 3'eren blev fyret tidligere i år og det amerikanske militær vil nu selv videreudvikle spilserien. Alt tyder på, at militæret vil fortsætte med at udgive krigsspil.

Hæren har således nægtet at udlevere flere informationer til Gamespot med den begrundelse, at det vil skade hærens position på spilmarkedet.

Det ser ud til, at spillene faktisk har været pengene værd for hæren. Ifølge en undersøgelse fra Massachusetts Institute of Technology har 30 pct. af alle amerikanske borgere mellem 16 og 24 år fået et positivt indtryk af militæret gennem spillet. America's Army har dermed haft en langt større effekt end alle andre image-kampagner, som Pentagon har gennemført.

 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job