Proteststorm mod Skype

For første gang kan Skype's image få ridser i lakken. Mange brugere er utilfredse med, at den forudbetalte taletid mistes efter seks måneder.

Skype bliver nu for første gang konfronteret med en regulær proteststorm fra sine brugere. Nettets debatfora om ip-telefoni er fyldt med harmdirrende indlæg fra Skype-kunder, der føler sig snydt for deres penge.

Problemet er den såkaldte SkypeOut-tjeneste, hvor kunderne betaler for at ringe fra Skype til det almindelige fastnet. Pengene indbetales på forhånd, ligesom et taletidskort - men efter seks måneder uden opkald, bliver kontoen lukket og pengene forsvinder ned i lommerne på Skype.

Hos ip-teleselskabet begrunder man dette med bogførings-tekniske årsager og henviser til, at kunderne blot behøver foretage et enkelt betalingspligtigt opkald gennem SkypeOut for at få sikre, at kontoen er gyldig i yderligere seks måneder. Desuden bliver kunderne informeret med to e-mails, inden deres tilgodehavende bliver inddraget.

Det samme princip kendes fra forudbetalte taletidskort, som også udløber efter et bestemt tidsrum, men her får kunderne dog en modydelse for deres penge - nemlig muligheden for at modtage opkald. Hos SkypeOut får man i princippet ikke noget for pengene, hvis man ikke bruger sin konto, og pengene forsvinder så efter seks måneder.

Flere af de brugere der har sig meldt sig til orde i nettets debatfora klager over, at de ikke har modtaget e-mails med advarsler fra Skype, inden deres penge blev inddraget. Det kan skyldes, at beskederne er blevet sorteret fra som spam.

Andre brugere fortæller, at de har modtaget advarslerne, men opfattede dem som falske phishing-mails eller slet og ret blev fornærmet over tonen i beskederne, hvor Skype foreslår, at brugerne jo altid kan ringe til deres mor for at holde kontoen »i live«.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere