Google byder på egne auktioner

Hos søgemaskinen Google skal annoncørerne byde mod hinanden for at sikre sig de bedste annoncepladser. Men Googles egne medarbejdere byder med.

Internet-søgemaskinen Google bliver nu skarpt kritiseret for at bruge unfair metoder til at presse priserne for onlineannoncer i vejret. En af de mest populære annonceformer hos Google er de såkaldte Adwords-annoncer, der afregnes efter et auktionsprincip, hvor den der byder mest får den bedste synlighed på Google. Men nu er det blevet afsløret, at Googles egne medarbejdere byder med i auktionerne og dermed driver priserne kunstigt opad.

Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen sammenligner Googles metoder med en dansk sag fra 2004, hvor auktionshuset Lauritz.com blev taget i at lade sine ansatte byde priserne kunstigt op for at hæve salgsværdien.

»Det er simpelt hen ikke acceptabelt at leverandøren af en auktionsbaseret service byder ind selv. I Googles tilfælde går hele indtægten fra de 'pressede' bud oven i købet direkte ned i egen lomme. Det er simpelt hen uetisk. På samme måde som med Lauritz.com synes jeg det er passende at de mange danske annoncører bliver bekendt med at de i praksis kan stå overfor at skulle byde op mod Google selv i deres auktionsbaserede annoncesystem Adwords. Der er ingen tvivl om at dette potentielt set kan koste annoncørerne mange penge,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.

Kritikken bekræftes af Kim Frederiksen fra reklamebureauet Addvisors, der i foråret 2005 som den første dansker blev certificeret i Google Adwords og nu kan kalde sig »Qualified Google Advertising Professional«. Addvisors er Googles største nordiske bureaukunde og har et tæt samarbejde med søgemaskinefirmaet.

»Det største problem er, at Google ikke har været særlig åbne omkring deres metoder, og derfor er det vigtigste, at der kommer mere opmærksomhed på dette. Det er jo deres forretning, så de kan i princippet gøre hvad de vil, men spørgsmålet er, om det er uetisk, når man på unfair præmisser kan byde en vare opad,« siger Kim Frederiksen til ComON.

I et internet-debatforum om søgemaskiner bekræfter en anonym Google-medarbejder, at firmaets egne ansatte byder med i annonce-auktionerne.

»Det er måske værd at bemærke, at alle som arbejder med Adwords, hvad enten det er en tekniker som arbejder bag kulisserne, eller den person der svarer på dine mails, faktisk bliver opfordret til at oprette en lille Adwords-konto. Formålet med dette er at sikre, at alle der arbejder med Adwords har en god fornemmelse af, hvordan det føles at være annoncør på Adwords,« fortæller Google-medarbejderen.

Men Mikkel deMib Svendsen mener ikke, at denne undskyldning holder vand. Han efterlyser en større åbenhed fra Google og andre søgemaskiner.

»Googles undskylding er foreløbig, at deres medarbejdere bliver nødt til at bruge systemet for at blive gode til at rådgive kunderne. Det er muligvis rigtigt, men det er også rigtigt at det er med til at øge priserne på auktionen. Dertil kommer at der i den grad mangler gennemsigtighed omkring dette. Der er ingen steder i Google's service-betingelser angivet noget som helst om dette problem, eller hvad reglerne for Google's medarbejdere faktisk er. Det er skummelt, ugennemsigtigt og umoralsk,« siger Mikkel deMib Svendsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere