Danmark ligger på en 8. plads blandt EU-medlemslandene når det gælder digitale servicetjenester til borgere og virksomheder. Det viser EU-Kommissionens sjette undersøgelse af digital forvaltning i de 25 EU-lande samt Norge, Island og Schweiz, som er gennemført af Capgemini. Nye EU-lande som Estland og Slovenien klarer sig overraskende bedre end Danmark - Estland ligger endda på en tredjeplads blandt alle EU-lande.
»Det er tydeligt, at de nye EU-lande gør en stor indsats for at indføre digital forvaltning og dermed effektivisere mange af de offentlige sagsgange. Danmark er fortsat i toppen, men det er også klart, at vi allerede har gennemført de hurtige og enkle tiltag. Derfor kræver det en noget større indsats at videreudvikle den digitale forvaltning,« siger salgsdirektør Pia Rybenfeldt, Capgemini Danmark.
I undersøgelsen scorer Danmark blandt andet højt inden for elektroniske servicetilbud til virksomheder, indberetninger til skattevæsenet og jobsøgning, mens vi især har noget at indhente på sundhedsområdet og elektronisk adgang til personlige dokumenter.
»Det er ikke nok at tilbyde elektronisk borgerservice og muligheder for at udveksle data mellem forvaltningerne. Det er nødvendigt at gøre de digitale servicetilbud så attraktive, at borgere og virksomheder har let ved at gå til dem og reelt sparer både deres egen og forvaltningernes tid på at betjene sig selv. Vi er på vej ind i en ny udvikling inden for digital forvaltning som både er mere kompleks og rummer et stort potentiale for både forvaltningerne, borgerne og virksomhederne,« siger Pia Rybenfeldt.
Her følger den komplette rangliste med de 28 lande:
1. Østrig
2. Malta
3. Estland
4. Sverige
5. Norge
6. Storbritannien
7. Slovenien
8. Danmark
9. Finland
10. Frankrig
11. Irland
12. Portugal
13. Ungarn
14. Italien
15. Spanien
16. Holland
17. Island
18. Belgien
19. Tyskland
20. Litauen
21. Cypern
22. Schweiz
23. Grækenland
24. Tjekkiet
25. Luxembourg
26. Polen
27. Slovakiet
28. Letland