Danske Bank igen ramt af stort IT-nedbrud

Alle Danske Banks kontantautomater og Danske Netbank er ude af drift. Også bankens interne systemer er berørt af den tekniske fejl.

Danske Bank er igen ramt af et IT-nedbrud. I marts udløste en simpel reparation i bankens IT-systemer en kædereaktion af nedbrud, der fuldstændig lammede IT-systemerne hos Danmarks største bank og udløste store tab for dets kunder. Nu er den gal igen.

Alle selvbetjeningssystemer og Danske Banks kontantautomater er i øjeblikket ude af drift. Også BG Bank er ramt af problemet. Årsagen er ifølge banken et teknisk problem, der tirsdag aften ramte dele af bankens systemer. Også bankens interne systemer er berørt af generel ustabil drift, oplyser Danske Bank, der dog ikke vil ud med konkrete oplysninger om problemet.

»Vi har i øjeblikket ingen uddybende kommentarer,« siger Klaus Fridorf fra Danske Banks presseafdeling til ComON.

Han henviser i stedet til Danske Banks hjemmeside, der vil blive opdateret løbende med informationer om nedbruddet. På hjemmesiden kan man i skrivende stund læse, at det endnu er for tidligt at svare på, hvornår systemerne er tilbage i normal drift.

I marts betød et stort nedbrud at Danske Bank måtte punge ud med mellem 40 og 50 mio. kroner i erstatninger til kunderne. Det var især tab i relation til betalingsformidling og handel med værdipapirer og valuta, der betød tab for kunderne dengang.

Driftsnedbruddet fik dengang Danske Bank til at revurdere deres IT-system, som var baseret på en løsning fra IBM. For at undgå lignende nedbrud i fremtiden skiftede Danske Bank storage-leverandør til Hitachi HDS.

Også i november sidste år var Danske Bank ramt af IT-problemer.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse