3-kunder udnytter ikke 3G-nettet

Teleoperatøren 3 henter kun 14 procent af sin omsætning fra datatrafik. Selskabets kunder overfører færre data end GSM-brugere.

3G-mobilselskabet 3 henter kun 14 procent af sin omsætning fra datatrafik. Det viser nye tal, som konsulentfirmaet Gartner har fremlagt. Til sammenligning står datatjenester i gennemsnit for 20 procent af omsætningen hos GSM-operatører.

Selvom det Hutchison Whampoa-ejede selskab 3 nu har rundet 3,3 millioner kunder i syv lande - heraf 50.000 i Danmark - sætter de nye tal spørgsmålstegn ved selskabets evne til at få kunderne til at bruge 3G-nettets unikke muligheder som videotelefoni og hurtig netadgang.

Det er netop muligheden for hurtig dataoverførsel, som er hovedargumentet for det nye 3G-mobilnet. Hvis telefonen kun bruges til almindelig telefoni forsvinder fordelen i forhold til det konventionelle GSM-net.

Gartner henviser desuden til, at 3 ikke har oplyst antallet af ikke-aktive kunder. Derfor skal kundetallet på 3,3 millioner læses med forbehold.

Ifølge Gartner har 3 haft problemer med dårlige telefoner, netværksfejl, ustabile servere og dårlig kundeservice i alle de lande, hvor selskabet har lanceret sin 3G-tjeneste.

Udfordringen for selskabet bliver at fastholde sin vækst, efterhånden som andre teleselskaber kommer på banen med 3G-net, mener Gartner.

Men de enorme investeringer kan kun hentes hjem, hvis kunderne rent faktisk bruger de nye og dyre datatjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere