En arbejdsgruppe i Undervisningsministeriet lægger op til en grundlæggende revision af landets it-uddannelser. En ny grunduddannelse inden for it på bachelorniveau skal muligvis erstatte datamatiker-uddannelsen. Den såkaldte professionsbachelor-uddannelse skal fokusere på systemudvikling og programmering med en høj grad af organisations- og forretningsforståelse.
It-fagforeningen Prosa har modtaget den nye uddannelse med begejstring, men hos en anden af landets it-fagforeninger, Sam Data/HK, er holdningen lige modsat. Sam Data/HK mener ikke, det bidrager til mere overskuelighed på uddannelsesområdet at oprette en ny uddannelse på bekostning af datamatiker-uddannelsen.
»Vi har i forvejen et meget uoverskueligt uddannelses-marked. Målsætningen for arbejdsgruppen i Undervisnings-ministeriet bør være at gøre det mere overskueligt. Derfor vil det være en rigtig god idé at gøre en tilrettet datamatikeruddannelse til grunduddannelse indenfor it-uddannelsesområdet, og samtidig tænke de eksisterende kompetencer ind i ECTS-systemet, så flest muligt får de bedste betingelser for at kunne komme videre i uddannelsessystemet,« siger Lars Frederiksen, formand for uddannelsesudvalget i Sam Data/HK.
Fagforeningen mener at datamatikere er en så betydningsfuld og indarbejdet del af det nuværende danske it-arbejdsmarked, at det eneste rigtige alternativ må være at revidere den eksisterende datamatiker-uddannelse, så den tilpasses i indhold til nutidens krav.
»Jeg synes, det er en rigtig dårlig ide at erstatte datamatikeruddannelsen med en ny grunduddannelse. Der skal i stedet ske en videreudvikling af datamatiker-uddannelsen, så den professionsmæssigt tilpasses det nutidige og fremtidige arbejdsmarked. Vi har i dag et it-arbejdsmarked, hvor der er mange, der har ingen eller kun meget lidt uddannelse, og deres efteruddannelsesmulighed vil blive tabt på gulvet, hvis man kasserer datamatiker-uddannelsen,« siger Lars Frederiksen.
Han mener at der kan indarbejdes mere forretningsforståelse i datamatiker-uddannelsen uden helt at kassere den.
»De it-folk, som har færrest kompetencer eller ingen uddannelse har, vil have meget dårlige muligheder for at få godskrevet disse kompetencer for at blive optaget på en ny videregående uddannelse. Det er ikke rimeligt at komme med et udspil til en ny it-grunduddannelse på bachelorniveau, der er løsrevet fra de eksisterende erfaringer og kompetencer og som i øvrigt heller ikke er sat i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Der er ganske enkelt for mange løse ender,« siger han.
Det ventes at arbejdsgruppen i Undervisningsministeriet vil aflevere sit oplæg til den nye struktur for it-uddannelserne i slutningen af august.