Hver femte dansker følger regelmæssigt med i blogs på nettet. Det fortæller en ny trendrapport fra teleselskabet Telia. Danskerne bruger mere og mere tid på online-mødesteder som Facebook, og 16 pct. af de adspurgte i undersøgelsen har selv lagt film og billeder ud på nettet. En fjerdedel af de blogs, som de adspurgte følger, er personlige dagbøger.
»De sociale websteder gør, at vi efterhånden har flere venner online end offline, og vi lægger i stigende grad alt ud på nettet lige fra personlige billeder og videoer til dagbøger. Vi blotter os med andre ord for hele verden. Vi glemmer bare at tænke på, at vi ikke kun blotter vores liv for vores venner, men i lige så høj grad for vildt fremmede mennesker,« siger Jesper Korsskov, direktør for produktudvikling i Telia.
Trendrapporten viser også, at virksomhederne generelt har en afslappet holdning til medarbejdernes brug af Facebook og lignende tjenester. Kun 11 procent af de adspurgte virksomhedsejere mener, at sociale websteder udgør et potentielt problem for virksomheden.
»Det er fint, at danskerne er begyndt at bruge de sociale websteder til at dele informationer og oplevelser med hinanden. Man skal bare hele tiden tænke over, hvilke oplysninger, man lægger ud, både med hensyn til private, men også arbejdsmæssige oplysninger. Man har jo i princippet hele verden som publikum,« siger Jesper Korsskov.