"Man kan da ikke bytte, hvis emballagen er brudt?"

Mange danskere aner ikke hvilke rettigheder de har, når handlen foregår på nettet. Forbrugerstyrelsen forsøger at gøre os klogere.

Selv om vi køber flere og flere varer via internettet, så har mange danskere stadig ikke styr på deres rettigheder i forbindelse med nethandel.

Det viser en undersøgelse, som Forbrugerstyrelsen har fået lavet.

En af de største misforståelser er, at forbrugere tror, at de selv skal betale returporto, hvis der reklameres over en vare, og den skal sendes retur.

52 procent svarer i den aktuelle rundspørge, at de tror, at de skal betale for porto på den fejlbehæftede vare.

Men det skal de ikke.

Kun hvis man benytter sig af de obligatoriske 14 dages returret, er portoen på egen regning.

En anden fejlopfattelse

En anden misforståelse er, at varer ikke kan byttes, hvis den oprindelige emballage er brudt.

Sådan er reglerne normalt i fysiske butikker, men i netbutikker har forbrugeren længere snor.

»I en fysisk butik kan man se og røre ved varen i virkeligheden, før man beslutter sig for, om man vil købe den. Det kan man ikke, når man handler over nettet. Derfor har man næsten altid lov til at bryde emballagen, før man beslutter sig til, om man vil beholde en vare eller returnere den,« fortæller Tanja Franck, direktør Forbrugerstyrelsen.

Der er dog enkelte tilfælde, hvor en sælger kan forlange, at den originale indpakning er ubrudt. Men i de tilfælde skal sælgeren gøre tydeligt opmærksom på det.

Det er TNS Gallup, der har lavet undersøgelsen for Forbrugerstyrelsen i sidste måned blandt cirka 1000 personer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly