Selv om vi køber flere og flere varer via internettet, så har mange danskere stadig ikke styr på deres rettigheder i forbindelse med nethandel.
Det viser en undersøgelse, som Forbrugerstyrelsen har fået lavet.
En af de største misforståelser er, at forbrugere tror, at de selv skal betale returporto, hvis der reklameres over en vare, og den skal sendes retur.
52 procent svarer i den aktuelle rundspørge, at de tror, at de skal betale for porto på den fejlbehæftede vare.
Men det skal de ikke.
Kun hvis man benytter sig af de obligatoriske 14 dages returret, er portoen på egen regning.
En anden fejlopfattelse
En anden misforståelse er, at varer ikke kan byttes, hvis den oprindelige emballage er brudt.
Sådan er reglerne normalt i fysiske butikker, men i netbutikker har forbrugeren længere snor.
»I en fysisk butik kan man se og røre ved varen i virkeligheden, før man beslutter sig for, om man vil købe den. Det kan man ikke, når man handler over nettet. Derfor har man næsten altid lov til at bryde emballagen, før man beslutter sig til, om man vil beholde en vare eller returnere den,« fortæller Tanja Franck, direktør Forbrugerstyrelsen.
Der er dog enkelte tilfælde, hvor en sælger kan forlange, at den originale indpakning er ubrudt. Men i de tilfælde skal sælgeren gøre tydeligt opmærksom på det.
Det er TNS Gallup, der har lavet undersøgelsen for Forbrugerstyrelsen i sidste måned blandt cirka 1000 personer.