Konkurrencer anvendes i nogle sammenhænge til at lokke en mailadresse fra de besøgende på danske hjemmesider, mener E-handelsfonden, som står bag det såkaldte e-mærke, et »kvalitetsstempel« til danske netbutikker.
E-handelsfonden kræver at konkurrencer, der er placeret i tilknytning til en tilmeldingsmulighed til et nyhedsbrev, skal være tydeligt adskilt fra nyhedsbrevet eller skal følge helt særlige regler, hvis butikken ønsker at bruge e-mærket.
»Vi kræver blandt en separat aktiv handling - for eksempel at man som kunde skal sige aktivt ja-tak ved at afkrydse et felt og dette felt må ikke være udfyldt på forhånd,« siger Martin Borgen, projektleder hos E-handelsfonden.
»Det er nødvendigt, at en klar og tydelig tilmelding giver forbrugeren mulighed for, selv at tage stilling til, om man ønsker at tilmelde sig nyhedsbrevet eller ej,« siger han.
Folketinget har netop vedtaget en lempelse af markedsføringslovens spam-forbud, som træder i kraft den 25. juli, men E-handelsfonden holder fast i kravet om aktiv handling fra forbrugerens side.
»Man skal som e-mærket website bidrage til tryg e-handel og derfor kan vi ikke acceptere, at forbrugerne hele tiden bliver belemret med spam. Det skal dog ikke forstås sådan, at vi ikke accepterer konkurrencer på nettet, men de skal være tilrettelagt således, at man ikke vinder et nyhedsbrev, hver gang man deltager i konkurrencer på nettet,« siger Martin Borgen.