Børnenes mobiler er kodefrie kreditkort

Forbrugerstyrelsen advarer om, at børnenes mobiltelefoner fungerer som kreditkort, der frit kan hæves fra. Forbrugerombudsmanden vil have telebranchen til at tage ansvar.

»En mobiltelefon svarer i dag til, at du giver dine børn et kreditkort uden en øvre beløbsgrænse - eller din pung fuld af penge. Det er et stor ansvar at lægge på en mindreårigs skuldre«.

Sådan lyder advarslen fra Forbrugerstyrelsens direktør, Louise Holck, i gratisavisen 24timer.

Udtalelsen kommer efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, hvor en familie tabte en sag om en regning på 678 kroner for ringetoner og mobilspil, som deres 10-årige søn havde købt og hentet via sin mobil. Det er første gang, at forbrugeren ikke får medhold i sådan en sag.

Ifølge Forbrugerklagenævnet gav moren sin søn ret til at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel, da hun havde købt den i eget navn. Forretningen var nemlig ikke blevet oplyst om, at mobilen i virkeligheden var til sønnen.

»Som forældre skal man være opmærksom på, at man køber noget til sit barn, som rækker ud over en gammeldags telefon. Hvis vi havde et kreditkort i baghovedet, ville vi umiddelbart træffe nogle forholdsregler, men mange forældre vil ikke tænke de tanker, når det "bare" handler om en telefon,« uddyber Louise Holck over for 24timer.

Advarselslamperne blinker ligeledes hos Forbrugerombudsmanden, der mener, at telebranchen kan være med til at forhindre lignende sager.

»Vi opfordrer telebranchen til at være lidt mere kreative på det her område. Bankerne udsteder eksempelvis betalingskort særligt til mindreårige, hvor der ikke kan overtrækkes,« siger Søren Iversen, chefkonsulent i Forbrugerombudsmanden, til 24timer.

Han nævner et særligt abonnement eller SIM-kort som mulige løsninger.

Ib Tolstrup, der er direktør i teleselskabernes brancheorganisation (Telekommunikationsindustrien), gør opmærksom på, at butikkerne allerede tilbyder spærringer

»Vi oplyser om mulighederne i pjecer til både børn og forældre. Det eneste, forældrene skal gøre, er at krydse af i mobilkontrakten, men der er desværre lang vej endnu til at få forældrene til at udnytte tilbuddene,« siger han til 24timer.

Ib Tolstrup håber, at Forbrugerklagenævnets afgørelse i denne sag, kan få forældrene til at kontakte teleselskaberne for at få sat spærringer på børnenes mobilabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere