Scandinavian IT Group, som er et datterselskab til SAS, har udviklet en ny service, som skal automatisere de passwordhenvendelser, der i dag håndteres manuelt. I stedet for at ringe til et support-center, hvis man har glemt sit password, kan brugerne fremover ringe til en "Password by Voice" applikation, som genkender den enkelte bruger på stemmen og oplæser et nyt midlertidigt password i telefonen.
»Denne service er primært udviklet for at højne sikkerheden og minimere udgifter relateret til password henvendelser. Stemmegenkendelse er i dag en af de sikreste måder at verificere en slutbruger på, verificering er en kombination af personalenummer og et personligt registreringsnummer,« fortæller Tom Christensen, Director, Scandinavian IT Group Support Center.
I 2002 modtog Scandinavian IT Group's Support Center over 40.000 password-henvendelser.
»Et glemt password er generede og tidskrævende for brugeren, og kræver også mange ressourcer i en support-funktion,« fortæller Tom Christensen.
Fremover får 30.000 brugere på SAS' kommunikationsnet mulighed for at bruge den nye tjeneste. Det tager omkring fem minutter at indlægge sit stemmeprint, fortæller selskabet. Derefter kan brugeren til enhver tid ringe og få et nyt midlertidigt password, som kan bruges til at logge på pc'en med det samme.