Tele2: TDC-svar bekræfter mistanke

Ordkrigen mellem Tele2 og TDC om hvornår Tele2 burde have haft besked om en prisnedsættelse fortsætter. TDC mener ikke Tele2 har noget at komme efter. Det svar ser Tele2 som en bekræftelse på at TDC blander sine kasketter sammen.

Teleselskaberne TDC og Tele2 fortsætter den verbale nævekamp i kølvandet på at TDC i sidste uge fortalte sine egne privatkunder om prisnedsættelse på den såkaldte bærelinje flere timer før engroskunder som Tele2 fik besked. En sag som Tele2 har klaget over til Telestyrelsen.

Det fik i går TDC til at svare at Tele2 ikke havde noget at komme efter. Nu svarer Tele2 igen.

»At vi ikke har noget at komme efter, bliver vi lidt forvirrede over. Det bekræfter blot vores mistanke om at TDC ikke holder sin engrosforretning godt nok adskilt fra den øvrige forretning,« siger Tele2's regulatoriske chef Jens Breüner.

Sagen er kort fortalt den at TDC ejer de fysiske telelinjer, kaldet den rå kobber, og sælger gennem selskabet TDC Branchesalg adgang til linjerne til TDC's andre forretninger som TDC Privat og TDC Erhverv. Men TDC Branchesalg har også Tele2, Cybercity eller hvem der ellers måtte ønske at levere telefoni til danskerne via den rå kobber som kunder.

Og der hvor Tele2 mener at kæden er hoppet af i den aktuelle sag, er ved at TDC Branchesalg gav kunden TDC Privat besked om prissænkningen knap en uge før andre branchesalgskunder. Dermed kunne TDC Privat fortælle sine kunder degode nyheder før Tele2 overhovedet fik besked.

Vicedirektør Ole Hvelplund fra TDC Branchesalg fortalte mandag til ComON at det ganske enkelt skyldtes en intern kommunikationsbrist. Den forklaring gav Tele2 ikke meget for, og klagede til Telestyrelsen. Ifølge Teleloven er TDC Branchesalg forpligtiget til at behandle alle sine kunder ens, påpeger Tele2.

Det afviste TDC dog i går torsdag.

»Tele2 har ikke krav på besked på et særligt tidspunkt,« sagde Ole Hvelplund.

Den udmelding skaber forvirring hos Tele2. For hvis de ikke har krav på at få besked på et særligt tidspunkt, hvorfor siger TDC så at der er sket et kommunikationsbrist.

Telestyrelsen behandler nu Tele2's klage.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job