Tele2: TDC-svar bekræfter mistanke

Ordkrigen mellem Tele2 og TDC om hvornår Tele2 burde have haft besked om en prisnedsættelse fortsætter. TDC mener ikke Tele2 har noget at komme efter. Det svar ser Tele2 som en bekræftelse på at TDC blander sine kasketter sammen.

Teleselskaberne TDC og Tele2 fortsætter den verbale nævekamp i kølvandet på at TDC i sidste uge fortalte sine egne privatkunder om prisnedsættelse på den såkaldte bærelinje flere timer før engroskunder som Tele2 fik besked. En sag som Tele2 har klaget over til Telestyrelsen.

Det fik i går TDC til at svare at Tele2 ikke havde noget at komme efter. Nu svarer Tele2 igen.

»At vi ikke har noget at komme efter, bliver vi lidt forvirrede over. Det bekræfter blot vores mistanke om at TDC ikke holder sin engrosforretning godt nok adskilt fra den øvrige forretning,« siger Tele2's regulatoriske chef Jens Breüner.

Sagen er kort fortalt den at TDC ejer de fysiske telelinjer, kaldet den rå kobber, og sælger gennem selskabet TDC Branchesalg adgang til linjerne til TDC's andre forretninger som TDC Privat og TDC Erhverv. Men TDC Branchesalg har også Tele2, Cybercity eller hvem der ellers måtte ønske at levere telefoni til danskerne via den rå kobber som kunder.

Og der hvor Tele2 mener at kæden er hoppet af i den aktuelle sag, er ved at TDC Branchesalg gav kunden TDC Privat besked om prissænkningen knap en uge før andre branchesalgskunder. Dermed kunne TDC Privat fortælle sine kunder degode nyheder før Tele2 overhovedet fik besked.

Vicedirektør Ole Hvelplund fra TDC Branchesalg fortalte mandag til ComON at det ganske enkelt skyldtes en intern kommunikationsbrist. Den forklaring gav Tele2 ikke meget for, og klagede til Telestyrelsen. Ifølge Teleloven er TDC Branchesalg forpligtiget til at behandle alle sine kunder ens, påpeger Tele2.

Det afviste TDC dog i går torsdag.

»Tele2 har ikke krav på besked på et særligt tidspunkt,« sagde Ole Hvelplund.

Den udmelding skaber forvirring hos Tele2. For hvis de ikke har krav på at få besked på et særligt tidspunkt, hvorfor siger TDC så at der er sket et kommunikationsbrist.

Telestyrelsen behandler nu Tele2's klage.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job