Google skal advare italienere mod Street View-biler

Italiensk datatilsyn stiller hårde krav.

Artikel top billede

Italienske borgere skal ikke være i tvivl om, hvad der sker, når en bil med en mystisk bom på toppen drejer rundt om hjørnet.

Det italiske datatilsyn kræver, at de fotograferende biler, som tager billeder til Google Street View, er tydeligt mærkede, og at ruten på forhånd er meldt ud, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Google skal tre dage i forvejen på firmaets hjemmeside, i lokale aviser og i lokalradioen fortælle, at bilerne kommer forbi og knipser. Det skriver avisen La Stampa.

En talskvinde fra Google bekræfter ikke detaljerne i beslutningen fra det italienske datatilsyn, men siger at firmaet konstant er i kontakt med myndigheden omkring beskyttelse af private data og omkring information til borgerne om bilernes ture.

I Tyskland kan borgerne kræve at få deres hus gjort uigenkendelig i Google Street View. Det har 244.000 tyske husholdninger valgt at benytte sig af ifølge officielle tal fra Google. Det svarer angiveligt til tre procent af husstandende i de 20 byer, som kommer med i Street View inden årets udgang.

Google fortalte tidligere i år, at firmaets biler havde opsnappet datapakker fra usikrede trådløse netværkt. Det var i strid med dansk lov. De franske datamyndigheder kunne efterfølgende fortælle, at deres undersøgelser viste, at Google havde opsnappet følsomme oplysninger som emails og kodeord. Nu indrømmer Google selv, at firmaet i nogle tilfælde har fået fat i hele e-mails, kodeord og URL'er. Tidligere har Google hævdet, at der kun var tale om datafragmenter, eftersom sniffeudstyret skiftede kanal fem gang i sekundet.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Softwareudvikler til PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job